A legnagyobb európai légitársaságokat tömörítő Airlines for Europe (A4E) szerint előre kell venni az oltási tervekben a légi áruszállításban dolgozókat, és a korlátozások alól is mentesíteni szükséges őket, továbbá közös uniós stratégia kellene a vakcinák szállítására.

Az Airlines for Europe (A4E) közleményében arról ír, hogy tavaly a légi áruszállítás nagyban hozzájárult a koronavírus elleni küzdelemhez, eddig 107 ezer tonna védőeszközt, köztük 5 milliárd darab maszkot fuvarozott, mindezt az Európai Biztosság adminisztratív eszközökkel is igyekezett segíteni.

Az érdekképviselet közleménye szerint ezért most uniós szinten egységes szabályozásra lenne szükség, hogy még hatékonyabban tudjon működni a szállítmányozás, mert ez elengedhetetlen a járvány végleges leküzdéséhez.

Az A4E többek között az éjszakai repülési tilalmak megszüntetését és az áruszállító gépek személyzetére vonatkozó, különleges szabályok bevezetését sürgeti.

Erre vonatkozóan az Európai Bizottság ugyan kiadott egy iránymutatást még tavaly, de ezt a tagállamok szinte egyáltalán nem alkalmazzák, ami kaotikus, minden szereplőnek hátrányos helyzetet eredményez – mondja a szervezet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Illusztráció (Forrás: Budapest Airport)

A csoport 21 taglégitársasága azt kéri, emeljék a létfontosságú munkakörök közé a pilótákat, utazó szerelőket, valamint az áruszállító járatok földi kiszolgálásában részt vevő dolgozókat, mentesítsék őket például az utazási korlátozások és a karanténkötelezettség alól, biztosítsák számukra a szabad mozgást, és az oltási tervekben is sorolják őket előre.

Ezen felül közös uniós elvek kialakítására van szükség a vakcinák szállítására is, hogy a koordinációval a lehető leghatékonyabb legyen az elosztás, és az oltóanyagok eljuttatása hasonló prioritást élvezzen, mint a tengerentúlon és a transzatlanti útvonalakon.

A védőeszközök és most a vakcinák szállításában az A4E tagjai közül részt vesz például a Cargolux, az IAG-holding, a Lufthansa-csoport, az Air France-KLM és több diszkont légitársaság is. Néhány cég az utasszállító gépeit ideiglenesen teherszállítóvá alakította, vagy csak annak használta őket, az ülésekre rögzítve a dobozokba csomagolt rakományt. Magyarországra az eddig érkezett oltóanyag-szállítmányok eddig javarészben a globális expressz-szállítási cégek járatain érkeztek.