Eddig titokban fejlesztett, főleg civil helikopterekre szánt elektromos farokrotor-rendszert mutatott be a Bell Helicopters, amely jelentősen csökkentheti a gépek fogyasztását és zajszennyezését.

A Textron tulajdonában álló helikoptergyártó február 19-én leplezte le a különleges, angol rövidítéssel EDAT (Electrically Distributed Anti-Torque) nevű rendszerét, amellyel a jövőben kiválthatók lesznek a hagyományos megoldások, elsősorban a polgári felhasználásra, utasszállításra szánt forgószárnyasokon – írta meg a Vertical Magazine.

A rendszer összesen négy, párosával vízszintesen eltolt rotorból áll, mindegyiken négy lapáttal, önálló elektromos meghajtással.

Forrás: Bell Helicopters

A működtetéshez a szükséges energiát a hajtóművek által meghajtott generátorok szolgáltatják, emiatt nincs szükség plusz akkumulátorra.

A négy kisebb rotor lapátjainak állásszöge, eltérően a klasszikus megoldástól, fix. Fordulatszámuk változtatásával szabályozható az általuk kifejtett erő, amely a főrotornál keletkezett forgatónyomatékot hivatott ellensúlyozni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Eric Sinusas, a vállalat könnyű helikopterekért felelős programigazgatója a bemutatón elmondta, minden hagyományos erőátviteli rendszert – áttételeket, féltengelyeket – eltávolítottak az átalakított Bell 429-esen alapuló demonstrátor farokrészéből, helyére az új elektronikát és a számítógépes vezérlést építették be. Hozzátette: a proto-példányon egyéb szerkezeti módosításokat nem kellett eszközölni.

Sinusas szerint biztosan lesz kereslet az EDAT-ra, mert éppen a vásárlók visszajelzési miatt indították el annak fejlesztését. Működőképességét és gyakorlati alkalmazhatóságát pedig már bizonyította, mert a legnagyobb titokban 2019 májusa óta kísérleteznek vele, a demonstrátor már 25 órát töltött a levegőben.

Az eddigi teszteken az is kiderült, hogy akár három rotor meghibásodása esetén a megmaradt eggyel is biztosítható a biztonságos leszálláshoz szükséges teljesítmény.

A koncepciót a Bell néhány fontosabb vevője már szemügyre is vehette üzemelés közben, visszajelzéseik egyelőre pozitívak, bár még sok órányi repülés és finomhangolás van hátra, mielőtt egyáltalán szóba jöhetne a hatósági tanúsítás és a kereskedelmi forgalomba kerülés bármilyen formában. Céldátumok pedig, ha vannak is, egyelőre titkolja a Bell.

A kisebb és nagyobb helikopterekhez is hozzáigazítható EDAT a vállalat első lépése lehet a teljesen elektromos helikopter kifejlesztésében, vagy meglévő típusok modernizálásában is. Érdekesség, hogy az új rendszer hasonlít az Airbus gépein előszeretettel alkalmazott, Fenestron rendszerű, halkabb és biztonságosabb üzemelést segíteni hivatott farokrotorokhoz.

Videó az EDAT rendszer tesztjeiről