Hírek szerint 2024-re cseréli teljesen elektromos vezérlésűre az A320neo típuscsalád oldalkormányát az Airbus, megszüntetve a mechanikus kapcsolatot, és több más kisebb fejlesztést is elvégeznek.

Az A321XLR látványterve (Forrás: Airbus)

A gyártó eredetileg már idén év végén át szerette volna adni az első elektromos oldalkormánnyal szerelt A320neót, azonban a koronavírus-járvány miatt felülvizsgálták a terveket.

Így végül a módosítás az A321XLR változat forgalomba állásával egyszerre történik meg, ezt a típusváltozatot már eleve az új egység beépítésével tervezték, értesült a Flightglobal.

Az elektromos oldalkormány standard lesz az A320neo típuscsalád gyártásakor, de nem válik elérhetővé a A320ceo családra és a már forgalomban lévő gépekre utólagosan beépíthető (retrofit) készletként sem tervezi értékesíteni a gyártó.

Az A320neo repülőgépek fly-by-wire rendszere jelenleg 7 fedélzeti számítógép segítségével vezérli a különféle kormányfelületeket. Ezekből bár kettő részt vesz az oldalkormány vezérlésében (legyezőmozgás csillapítása, maximális kitérés korlátozása és trimmelés), egyelőre megvan a direkt mechanikus kapcsolat is a pedálok és az oldalkormány hidraulikus munkahengere között.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az „E-rudder” program ezt a mechanikus kapcsolatot cseréli ki elektromosra, feleslegessé téve 3 fedélzeti számítógépet és a mechanikai kapcsolatot biztosító több alkatrészt, 40 kilogrammal könnyebbé téve a repülőgépet.

Az új kialakítással a vízszintes vezérsík lesz az egyetlen, még mechanikus kapcsolattal rendelkező kormányfelület az A320neo típuscsaládon.

Az oldalkormány vezérléséért is felelős mindkét számítógép mellett eltávolítják a legyezőmozgás-csillapító és a trimmet állító munkahengereket, valamint a kitérést korlátozó egységet is.

Az A320neo farokrésze

Az átalakítás során új pedálok kerülnek a pilótafülkébe, új szenzorok mérik majd az oldalkormány kitérését, és beépítenek egy tartalék vezérlőt is.

Az oldalkormányt a magassági kormány és a csűrők mozgatását végző két számítógép vezérli majd alapesetben, míg direkt módban az új tartalék egység fogja kitéríteni.

Az Airbus átalakítja a törzshöz közeli spoilerek vezérlését is, ezért a háromból az egyik, áramlásrontó lapokat és magassági kormányt vezérlő számítógép is feleslegessé válik.

Noha az elsődleges repülésvezérlő számítógépek mind szoftveresen, mind hardveresen megújulnak, az elektronikus rekeszben nem lesz szükség átalakításokra. Emellett több másik egység is szoftverfrissítést kap, valamint az oldalkormány mozgatását végző munkahengerek kialakítása is változik.