Az Európai Bizottság közlekedésért felelős főigazgatója szerint a krízis jó alkalom bizonyos reformokra, mert elfogadhatatlan lenne, ha a légiközlekedés beindulásával megint annyit késnének a járatok, mint 2019-ben.
Az Eurocontrol által szervezett csütörtöki videokonferencián Henrik Hololei, az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóságának vezetője azt mondta, a járvány miatt kialakult krízis a legjobb alkalom arra, hogy bizonyos, régóta tervezett változtatásokat végrehajtsanak az európai légiközlekedésben.
Ezek közül kiemelte a légiforgalmi irányítás egységesítését célzó Single European Sky (Egységes Európai Égbolt) projekt megvalósítását, amelynek lényege, hogy a légiforgalmi irányítás és a járatszervezés hatékonyabb legyen.
A főigazgató szerint az utasok és a politikusok számára is elfogadhatatlan lenne, ha a légiközlekedés helyreállása után ugyanott tartanánk, ahol 2019-ben, amikor az EU-s járatok fele átlagosan 28 percet késett.
Henrik Hololei beszélt arról is, hogy innovatívabbá és fenntarthatóbbá is kell tenni a légiközlekedést, ebben elsősorban a megújuló és alternatív forrásból származó üzemanyagok, illetve a hibrid és elektromos hajtás lesznek képesek, ám hogy melyik lesz a befutó, még nem tudni.
De az unió maga is kezdeményezhet olyan fenntarthatósággal kapcsolatos projekteket, amelyek zöldebbé tehetik a közlekedést.
Ezek között említette a repülés multimodálissá tételét, vagyis egyik pontból a másikba nem csak repülővel, hanem részben vasúton, részben légi úton lehessen eljutni, aminek ma a jegyértékesítési rendszerek is gátat szabnak, ezen tehát dolgozni kell.
A főigazgató a légitársaságoknak nyújtott állami támogatásokkal kapcsolatban azt mondta, normál esetben senki sem örül annak, ha az állam pénzeli ezeket a cégeket, de jelen helyzetben nincs más választás. A 2001. szeptember 11. utáni, a mainál sokkal enyhébb válságnak is jelentős konszolidáció lett a vége, most állami támogatás nélkül a légiközlekedés nem élne túl, de az uniónak szüksége van a légitársaságokra.