Évente 55 000 gépmozgásra korlátozza a helyi kormányzat a belgiumi légikikötő forgalmát, ez a kompromisszumos javaslat viszont kedvezőbb a korábbinál, így már a repülőtér sem fellebbezi meg.

A megállapodás értelmében a döntően áruszállító járatokat kiszolgáló légikikötőben érvénybe lépő limitbe nem számítanak bele a 34 tonnánál könnyebb vagy maximum 19 utas szállítására szolgáló kisgépek, amelyek jelenleg a forgalom 15 százalékát teszik ki.

Ezzel elméletileg összesen 63 250 járat le- és felszállását engedélyezik évente, ez bőven a 2022-ben regisztrált 39 ezer felett van.

Az eredeti terv szerint a következő 20 évre kiadott környezetvédelmi engedélyében meghatározott limit évi 50 ezer gépmozgás lett volna, amely drasztikusan korlátozta volna a működést, így heves tiltakozást váltott ki a repülőtér vezetéséből. Mint megírtuk, az igazgatótanács 2020 decemberében elfogadott, 20 éves időszakra szóló mesterterve 67 000 gépmozgást célzott meg 2040-re.

Ugyanakkor a megállapodás fokozatosan korlátozza a nagyobb zajkibocsátású repülőgépek, például a légikikötőben gyakori típusnak számító Boeing 747-400-as éjszakai mozgását. Az érintett típusok 2030-ban 23:00 és 07:00 óra között már nem szállhatnak fel a repülőtérről.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Liege Airport

A fentihez hasonló intézkedést vezettek be a közelmúltban a Liege-től légvonalban mintegy 40 kilométerre, Hollandiában fekvő Maastricht repülőterén is, ahonnan 2023. április 1-től kitiltják a Boeing 747-es klasszikus, 100-as és 200-as változatait, valamint a háromhajtóműves MD-11-eseket is. Emellett a Boeing 747-400-asok üzemeltetőinek magasabb, a jelenleginél mintegy kétszer akkora díjakat számolnak majd fel, 2030-tól pedig ezt a típust is kitiltanák a reptérről.

A maastrichti légikikötő, Hollandia második legnagyobb cargo-reptere tavaly októberben lépett stratégiai partnerségre az amszterdami Schiphol üzemeltetőjével, utóbbi 4,2 millió eurós befektetéssel 40 százalékos tulajdonrészt is szerzett a vállalatban. Az együttműködés célja, hogy Maastricht környezettudatos és a jövőre felkészült létesítménnyé feljődjön, az ország és a régió gazdaságának fontos motorjaként.

A holland kormány az ország legnagyobb repülőtere, Schiphol forgalmát is igyekszik komoly korlátok közé szorítani a zaj és a levegőszennyezés csökkentése érdekében. A legutóbbi döntés szerint az éves gépmozgások számát 440 ezerben limitálják 2023 novemberétől. Ez főként az áruszállító járatok számára kiosztható résidők számában mutatkozhat meg, mert a nem átszálló – low-cost és charter – utasforgalom kiszolgálására tervezett Lelystad-reptér fejlesztéséről szóló döntés várhatóan 2024-re tolódik.