Az Egyesült Államok védelmi minisztériuma elfogadta a Katar által ingyen felkínált, luxus kialakítású fedélzettel felszerelt Boeing 747-8 Intercontinental gépet, amelyet átalakítást követően az elnök szállítására használnának.

A Pentagon szóvivője bejelentette, hogy hivatalosan is átvették Katar egyik luxuskivitelű Boeing 747-8 Intercontinental típusú repülőgépét, amelyet a szükséges átalakításokat követően az amerikai elnök légi szállítására alakítanak át – írta a Reuters.

Donald Trump elnök közel-keleti körútja alkalmából került nyilvánosságra, hogy Katar ajándékba ajánlotta fel a repülőgépet az Egyesült Államoknak. Mint ismert, a találkozók során a Qatar Airways 160 (+50 opció) szélestörzsű, 787 Dreamliner és 777X repülőgépet rendelt.

A közlés szerint a 747-8 Intercontinental elfogadása ajándékba a szövetségi szabályoknak megfelelően történt, bár demokrata szenátorok ezt megkérdőjelezték.

Arról egyelőre nincs hivatalos információ, hogy konkrétan melyik példányról van szó, illetve a forgalomba állítás mikorra várható.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Korábbi elnöksége idején Trump újfajta arculatot szánt a különgépeknek (Forrás: AIr Force Magazine)

Mint korábban megírtuk, az átalakítással az L3Harris technológiai céget bízták meg. A repülőgépet korszerű technológiákkal szerelik fel, hogy megfeleljen a szigorú előírásoknak. Egyes elemzők szerint valószínűleg így sem tudná teljes mértékben kielégíteni az elnöki repülőgéppel szembeni követelményeket, ezek közé tartoznak a rakétatámadásokkal és elektronikus hadviseléssel szembeni védelmi rendszerek, valamint a fejlett navigációs rendszer és a titkos kommunikáció lebonyolítására alkalmas berendezések.

A jelenlegi, elavult, Boeing 747-200-ason alapuló VC-25A elnöki különgépek leváltására készülő, Boeing 747-8 Intercontinental típusra épülő két új VC-25B továbbra is jelentős késésben van. A US Air Force még 2018-ban kötött szerződést az amerikai gyártóval a csődbe ment orosz Transaero légitársaság részére legyártott, de végül át nem adott Boeing 747-8 Intercontinental utasszállítók átalakítására.

Az eredeti ütemterv 2024 decemberi forgalomba állítással számolt, ám a legutóbbi információk szerint a gépek Trump második elnöksége végéig sem készülnének el. A rögzített áron megkötött szerződés óriási veszteségeket termel a Boeing számára, mert a megnövekedett munkabéreket és beszállítói költségeket nem tudja a gyártó a hadseregre hárítani. A programról itt írtunk részletesen.