A francia Dassault Aviation február utolsó napán hivatalosan is elindította Falcon 6X névre keresztelt legújabb programját, melynek célja egy közepes hatótávolságú, kéthajtóműves üzleti repülőgép kifejlesztése.
Az új kéthajtóműves típus a Dassault üzleti gépekre jellemző törzshajtóműves és T-vezérsíkos kialakítással készül majd. Erőforrásnak a francia gyártó a Pratt & Whitney PW800-as típusú hajtóművét választotta.
A típus a tervek szerint 12,3 méter hosszúságú törzzsel rendelkezik majd, a gyártó által kínált konfigurációban pedig 16 utast vehet majd a fedélzetére.
A Falcon 6X hatótávolsága a tervek szerint tízezer kilométer (ötezer-ötszáz tengeri mérföld) lesz majd, amivel kategóriájában a leghosszabb utat lesz képes megtenni leszállás nélkül.
Maximális utazósebessége a modern sugárhajtású üzleti repülőgépeknél megszokott Mach 0.9 lesz, ezt a két darab PW800-as kifejezetten üzleti gépekre kifejlesztett hajtómű egyenként ~60 kN tolóerejének köszönhetően képes elérni.
A PW800-as hatóművet a Pratt & Whitney eredetileg az A320neo családra gyártott PW1100G hajtóművekhez hasonlóan áttételes megoldással szerette volna még hatékonyabbá tenni. Később a gyártó lemondott arról, hogy ebben a hajtóműben is az ideális fordulatszámon forogjanak a különböző fokozatok. Ennek a hajtóműcsaládnak a tagjait szerelik a rivális Gulfstream G500 és G600 típusaira is.
„Új sztenderdet fogunk teremtünk az üzleti repülésben.”– sajtóközleményében a gyártó.
A Dassault új típusa nagy részben a Falcon 5X családon alapul majd, néhány újítás azonban mégis szembetűnő lesz – szélesebb törzs, kecsesebb kialakítás, a pilótafülkében pedig új generációs műszerek és repülésirányítási rendszerek.
A Falcon 6X prototípusa a tervek szerint 2021-ben emelkedik majd a levegőbe, az első vásárló pedig 2022 végén kaphatja majd meg az első sorozat gyártott példányt.