Csütörtök délután szállt fel a Norwegian norvég fapados légitársaság első tengerentúli járata Oslo Gardermoen repülőteréről a New York-i John F. Kennedy repülőtérre. Ezzel a járattal új mérföldkő nyílt nem csupán a norvég fapados légitársaság, de az európai fapados légitársaságok történetében is.
Cargo ágazatot indít a Norwegian Air Shuttle
„A hosszútávú járatok elindítása fontos mérföldkő a Norwegian történetében. Célunk, hogy minél több ember megengedhesse magának a repülés élményét – más kontinensekre annál inkább.” – nyilatkozta a légitársaság közleményében Bjørn Kjos, a Norwegian vezérigazgatója.
„Rendkívül boldogok vagyunk, hogy ilyen nagy érdeklődés fogadta a tengerentúli járatainkat és, hogy végre – több éves tervezés után – az első, New York-ba tartó utasainkat üdvözölhetjük a fedélzeten. Ez az érdeklődés mutatja meg, hogy hányan szeretnének költségtakarékosan és kényelmesen eljutni New York-ba, Bangkok-ba és Fort Lauderdale-be.” – tette hozzá a vezérigazgató.
Bjørn Kjos ugyancsak elmondta, hogy az Oslo és New York közötti heti járatszámot háromról négyre növelik, emellett november 29-től napi rendszerességgel indulnak járatok Skandinávia és New York között.
A csütörtökön indult Oslo – New York járat után pénteken Stockholmból is elindult az első Norwegian hívójel alatt járatot teljesítő repülőgép az amerikai világvárosba, míg az Oslo – Bangkok járat indulása vasárnap várható. A légitársaság közleménye szerint mindhárom járatindulásra elkelt az összes jegy.
A norvég fapados légitársaság, a transzatlanti járatok beindításához 8 darab Boeing 787 Dreamliner repülőgépet rendelt, melyek közül 5 darab az ILFC által lízingelt, 3 darab pedig a légitársaság által vásárolt repülőgép lesz. Az eredeti tervek szerint a járatok indulásakor már a Dreamlinerek szolgálták volna ki az utazóközönséget, azonban az év eleji akkumulátor incidensnek köszönhetően a Dreamlinerek szállítása júniusra csúszott. A júniusban átvett példányok előre láthatólag augusztusban állhatnak szolgálatba. A 8 darab megrendelt Boeing 787 körül idén három, jövőre négy, míg 2015-ben az utolsó, nyolcadik gép kerül a légitársaság flottájába.
Az átadási késés miatt a légitársaság két Airbus A340-300 szélestörzsű repülőgépet bérel az európai HiFly lízingcégtől. A Dreamlinerek szolgálatba állásáig ők látják el a három, hosszútávú járat kiszolgálását.
A Norwegian egy olyan piacra próbál betörni, amelyen több, nem európai fapados légitársaság mondott csődöt. Legutóbb az AirAsia vonult ki a fapados, hosszútávú útvonalak piacáról, méghozzá tavasszal, a Kuala Lumpur – London és Kuala Lumpur – Párizs járat befejezésével. Az AirAsia bukása előtt még két légitársaság próbálkozását érdemes megemlíteni.
Az Oasis Hong Kong-i székhelyű légitársaság Boeing 747-400-as típussal próbálkozott korszakalkotó lenni a fapados tengerentúli járatok piacán, ez a próbálkozás azonban néhány hónap alatt lett bukás.
A kanadai Zoom Airlines szintén a low-cost transzatlanti útvonalak piacán szeretett volna ékeskedni, éppen ezért Boeing 757-200 és Boeing 767-300ER típusokkal üzemeltetett járatokat kanadai nagyvárosok és Európa, Dél-Amerika és a Karib-térség több nagyvárosa között. A modell itt sem lett sikersztori, a légitársaság 2008-ban befejezte a működését.
Mikor száll(hat) be a versenybe a Ryanair?
Több iparági elemző a Ryanair-től várta a forradalmat a fapados, interkontinentális modell terén. Ennek ellenére eddig konkrét kivitelezésről nem hallani a Michael O’Leary vállalata háza táján. A Guardian egy 2011. novemberi interjúban feltette a kérdést a Ryanair vezérigazgatójának: nem vágyik arra, hogy forradalmasítja a tengerentúli járatok piacát?
„Vannak olyan terveink, hogy 10 eurós jegyárakkal üzemeltessünk transzatlanti járatokat. De van egy hátulütője a szélestörzsű repülőgépek vásárlásának, mégpedig az Airbus és a Boeing lassúsága az átadások terén – 3,5-4 évet vesz igénybe egy gép szállítása -, emiatt nehéz a szélestörzsű kapacitás körüli tartalék kialakítása.” – kente rá szokás szerint másra O’Leary a késlekedést.