A nyári időszámításra térve elindult a légiközlekedésben a nyári menetrendi szezon: összeszedtük, hogy milyen változások várhatók Budapesten és Európa-szerte.
Az anna.aero adatbázisa szerint Budapesten 8,2 százalékos kapacitásbővítést hajtottak végre a légitársaságok, a reptérüzemeltető közleménye szerint ebben a diszkont légitársaságok játszottak kiemelkedő szerepet.
A most életbe lépett nyári menetrendben a légitársaságok 15 új járat elindítását jelentették be és nyolc esetben a meglévők sűrítését is tervezik.
Az újdonságok közül érdemes kiemelni, hogy június 7-től heti három alkalommal közvetlen összeköttetés lesz Sanghaj és Budapest között a Shanghai Airlines Boeing 787-9 típusú Dreamliner gépeivel.
Naponta közlekedő járatot indít egy újabb londoni repülőtérre, Gatwickre a Wizz Air, miközben megmarad a lutoni útvonala is. Szintén napi járattal érkezik a Flydubai légitársaság a magyar főváros és Dubaj között, heti 12-12 alkalommal közlekedik a lengyel LOT Bukarestbe és Brüsszelbe, illetve hét új járatot indít a Ryanair is, javarészt olasz és spanyol nyaralóhelyekre.
Emellett a tavalyi évhez képest korábban tér vissza a nyári menetrendben az Air Canada Rouge torontói és az American Airlines philadelphiai útvonala, valamint ismét a korábbi kapacitással működnek a LOT lengyel légitársaság egész évben üzemelő New York-i (heti 4) és chicagói (heti 2) járatai.
A Budapest Airport számításai szerint, a leadott légitársasági tervek alapján összesen 12 400 000 ülőhelyet kínálnak a légitársaságok az idei nyári menetrendben.
A ferihegyi repülőtéren kimutatott 8,2 százalékos bővítés némileg elmarad az előző évektől, ennek oka a piac telítődése. Emiatt sem számol a Budapest Airport az elmúlt éviekhez hasonló, két számjegyű forgalomnövekedéssel, az utasok számának bővülése várhatóan 5-10 százalék között lesz 2019-ben. Az idei első negyedévben a tavalyi azonos időszak 13,5 százalékos növekedése a felére, 6,5 százalékra mérséklődött.
Szintén az anna.aero szemezgette ki, hogy Európában hogyan alakul az ülőhely-kapacitás a mostani nyári menetrendben.
Összességében Európában 3 százalékos bővítés lesz az elmúlt év nyári időszakához viszonyítva, ez 10,9 millió plusz férőhelyet jelent, a társaságok összesen 377 millió széket biztosítanak a menetrend szerinti járatokon. Fontos hozzátenni, hogy ebben a statisztikában nem jelenik meg a nyáron nagy számban előforduló charter járatok kínálata.
A légitársaságok közül a magyar gyökerű Wizz Air bővíti messze a legnagyobb mértékben a kapacitásait, 18,2 százalékkal, igaz, abszolút értéket tekintve a 10,8 milliós székkínálatával csak épp befért a top 10-be. Az Easyjet a tavalyi nyári menetrendhez képest 8,2, a Ryanair pedig 7,6 százalékkal kínál több ülőhelyet idén, mint tavaly.
Magát a kínálatot tekintve továbbra is a Ryanair a piacvezető Európában, 40,2 millió székkel, mögötte messze lemaradva 28,5 millióval az Easyjet a második, a harmadik helyre pedig a Turkish Airlines zárkózott fel. Mindez azt is jelenti, hogy induló székkínálatban Európa legnagyobb hagyományos légitársaságává vált a Turkish 20,9 millió ülőhellyel, a Lufthansa csak a negyedik lett a 20,89 millióval.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Norwegian jelentős lassítást hajt végre, hogy ellensúlyozza az elmúlt évek gyors növekedése miatti pénzügyi gondokat. Ennek jegyében a társaság az idén nyáron 5 százalékkal kisebb kapacitást biztosít. A norvégok mellett a Pegasus (-4,4 százalék), a Eurowings (-2,7 százalék), a SAS (-1,1 százalék) és az Air France (-1 százalék) csökkenti még a férőhely-kínálatát, a Lufthansa pedig ugyanakkora kapacitással vág neki az idei nyárnak, mint tavaly.