A légitársaság kárát tévesen állapították meg az Európai Bíróság szerint, ezért a testület nem jogerősen megsemmisítette az Európai Bizottság jóváhagyó nyilatkozatát, és új eljárásra kötelezte a szervezetet.

Az Európai Bíróság közleménye emlékeztet arra, hogy a légitársaság azért kapott a német kormányzattól két tételben összesen 550 millió euró hitelt, mert pótolni kellett a járvány miatt kieső bevételeit, emellett a LOT vásárlási szándéktól elállása miatt meg kellett hosszabbítani a csődvédelmi eljárást, ez pedig további veszteségeket okozott.

A Condor a járvány előtt és aztán a lezárások után is készített előrejelzést a 2020-ra várható adózás előtti nyereségéről, a hitel nagyságát a két érték közti különbség adta. A Ryanair már akkor jelezte, hogy a versenyjogi szervként eljáró Európai Bizottság jóváhagyása ellen fellebbezni fog a bíróságon.

Fotó: AIRportal.hu

A jogalkalmazó szerv álláspontja szerint csak természeti katasztrófa vagy rendkívüli eset által okozott közvetlen károkat lehet a bizottság által meghivatkozott irányelv szerint téríteni, az állami támogatás mértékének pedig összhangban kell lennie az okozott kárral, és ezt részletes kimutatásokkal igazolni kell.

A bíróság azonban úgy látja, hogy az Európai Bizottság nem volt elég körültekintő az elszenvedett kár és a kártérítés összegének vizsgálatakor, és nem kellő alapossággal támasztotta alá az anyagi támogatás szükségességét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezért a bíróság megsemmisítette a német állami támogatást jóváhagyó bizottsági határozatot, ugyanakkor a német gazdaság számára káros hatások miatt a végrehajtást a bíróság felfüggesztette, és a bizottságot új eljárásra kérte.

A Ryanair a lapunkhoz eljuttatott közleményében üdvözölte a bíróság döntését.

A Thomas Cook szürke-sárga színei megmaradtak, de immár a régi-új logó látható a Condor gépein. (Forrás: Condor-Twitter)

Korábban a bíróság a TAP és a KLM állami támogatását is szabálytalannak minősítette. A portugál cég esetében szintén a nem megalapozott eljárást kifogásolták, a KLM esetében pedig nem tartották kizártnak, hogy a cégcsoport másik társasága, az Air France is hozzáférhet a holland állami forrásokhoz.

A Condor a hírekre reagálva közölte: mivel a végrehajtást felfüggesztették, a cég anyagi helyzetét az ügy egyelőre nem érinti, és az új befektető belépésre sincs hatással.

Amint korábban megírtuk, májusban sikerült új többségi tulajdonost találni a Condornak, a brit Attestor befektetési alap megállapodást kötött arról, hogy a német légitársaság részvényeinek 51 százalékát megveszi, és opciója lesz még több megvásárlására. Az ügylet része volt, hogy a német szövetségi kormányzat és Hessen tartomány támogatja a légitársaság átszervezését azzal, hogy a korábban a KfW német állami fejlesztési bank által nyújtott áthidaló kölcsönt átstrukturálják. A kölcsönt a Condornak egy későbbi, a megállapodásban szereplő időpontban kell visszafizetnie, ha az Európai Unió hatóságai az állami támogatásokra vonatkozó jogszabályok szerint jóváhagyják.