Elkészült a Boeing 737 MAX új repülésirányító szoftvere, az utolsó simításokat a következő hetekben végzik el, a berepülésig még szimulátoros teszteket is végre kell hajtani. Jelentések szerint júliusban vizsgázhat a típus, de a koronavírus-járvány lassíthatja az engedélyek újbóli kiadását.
A The Air Current cikke szerint a gyártó és a légitársaságok is óvatos optimisták a Boeing 737 MAX újbóli engedélyeztetése és a forgalomba visszaállítása kapcsán. Az elmúlt hetekben a Boeing és a Collins Aerospace véglegesítette a repülésirányító szoftvert, ennek során a szenzorok hibahatárát is módosították, pedig korábban ez nem szerepelt napirenden.
Húsz hónapja tartó munka végéhez értek ezzel, már csak az utolsó simítások vannak hátra.
De sok dolog vár még a Boeingre, és a források figyelmeztettek, több buktató is van a rendszerben. A szoftver elkészültével korábban már végrehajtott szimulációkat kell megismételni, ezeken győződnek meg az új rendszer alkalmasságáról.
Ezzel párhuzamosan a Boeing már felvázolta, hogy milyen hosszútávú, biztonsággal kapcsolatos előírásokat és sztenderdeket vezet be, hogy megnyugtassa a hatóságokat.
A héten a Reuters is azt jelentette, hogy júliusban tarthatják meg a 737 MAX hatósági berepülését, amelynek során a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) előtt vizsgázik a gép. A The Air Current forrásai azonban figyelmeztettek, hogy bár valóban esélyes a júliusi tesztrepülés, még olyan vizsgálatokat is el kell végezni, amelyeket májusra terveztek, de még mindig nem hajtottak végre.
Az ellenőrző repülés után ülhet össze a több ország hatóságaiból álló bizottság, és ekkor határozhatják meg a 737 MAX pilótáinak kiképzéséhez szükséges tananyag tartalmát.
A koronavírus-járványnak azonban erre is hatása lehet, a kanadai, brazil, európai és kínai hatóságok szakembereinek ugyanis személyesen kell meggyőződniük a MAX-ok légialkalmasságáról. Kérdés, hogy a pandémia idején hogyan tudják ezt megszervezni.
A másik akadályt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) saját eljárása jelenti: a Boeing és az FAA korábban azt mondta erről, hogy kivitelezhetetlen, mert az európaiak vizsgálata az Airbus merőben más filozófia szerint készülő irányítórendszerére van szabva.
Mégis, az eljárást az EASA-nak még az előtt végre kell hajtania, hogy rábólintana az ettől függetlenül zajló FAA-vizsgálatra.
Mindezeket együttvéve a becslések szerint lehetséges, hogy már szeptemberben ismét kereskedelmi járatokat teljesíthetnek a Boeing 737 MAX-ok.
A kereslet azonban rohamosan csökken a gép iránt, csak ebben az évben május végéig 633 példány rendelését mondták vissza az ügyfelek.
A Boeing ugyan újraindította a gyártást Rentonban, de a légialkalmassági engedély újbóli kiadásáig nem vehetnek át gépeket a lízingcégek és légitársaságok. Már, ha maradt még valaki, aki nem halasztotta el a példányainak átvételét az idei évről későbbre.
A Boeing legnagyobb beszállítója, a 737-esek törzsét a kezdetek óta gyártó, majd a katasztrófák miatti leállásban is érintett Spirit Aerosystems korábban már bejelentett egy létszámcsökkentést. A Reuters szerint most a cég a járvány miatti keresletcsökkenésre hivatkozva 21 napra kényszerszabadságra küldte a dolgozókat, és leállítja a gyártósorokat. A vállalat viszont az aero.de szerint azt is hozzátette, hogy a Boeing kérte az ismételt leállást.