Az Airbus keskenytörzsű típuscsalád repülésvezérlő szoftverének módosított változatával átstartolás után már extrém esetben sem emelkedik fel túlságosan a repülőgép orra.

A módosításra azután került sor, hogy egy A321neo átstartolása közben a robotpilóta kikapcsolt, miután a repülőgép orra szokatlanul nagy szögbe emelkedett.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) vizsgálata kiderítette, hogy a problémát a bekapcsolt robotpilóta, a teljes tolóerővel üzemelő hajtóművek, a leszálló konfigurációban lévő szárny és a nem sokkal korábban visszacsukódott áramlásrontó lapok együttese okozta.

Az utólag elvégzett szimulációk alapján az A320-as típuscsaládba tartozó repülőgépeknél extrém, de még határértéken belüli hátsó súlyponthelyzet esetén előfordulhat, hogy a repülőgép orra a robotpilóta lekapcsolódása után is tovább emelkedik.

Illusztráció (Forrás: Airbus)

Az EASA kiemelte, hogy ilyen eset a valós üzemelés során még nem fordult elő, azonban a repülőgép szokatlan bólintási viselkedése jelentős munkaterhelést jelent a pilóták számára a repülés kritikus fázisában.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az ügynökség átmeneti intézkedésként légialkalmassági direktívát adott ki, amely az A319ceo, A319neo, A320neo és A321neo típusok repülési kézikönyvének módosítását írta elő az áramlásrontó lapok használatával kapcsolatban.

A gyártó most elkészült a repülésvezérlő szoftver módosításával, és kiadta a telepítéshez szükséges utasításokat is. Ennek végrehajtására az EASA két évet adott a légitársaságoknak, és miután a frissítés megtörtént, a repülési kézikönyvből ki kell venni a vonatkozó ideiglenes módosítást.