Az orosz baleset kivizsgálók előzetes jelentése alapján ugyan egy elektromos hiba miatt kikapcsolt a Superjet robotpilótája, azonban a személyzet ezt követően nem megfelelően kezelte a kialakult helyzetet, ez vezetett végül a balesethez.
Az orosz baleset kivizsgálók a napokban kiadott előzetes jelentése szerint a repülőgépet felszállás után 5 perccel az első hírekkel egybehangzóan valóban villámcsapás érte, amely miatt az elektromos rendszerekben több hiba is keletkezett.
Ezek egyrészt a robotpilóta kikapcsolódását eredményezték, valamint a repülőgép irányítási rendszere is „direct mode”-ba kapcsolt.
A tolóerő automatika viszont továbbra is működőképes maradt, a pilóták azonban végül ezt is kikapcsolták.
A repülőgép kézikönyve a fentieket a bonyolult helyzetek közé sorolja, azonban a pilóták ezt végül nem jelentették a légiforgalmi irányító felé.
Miután a visszafordulás mellett döntöttek, csak a légiforgalmi irányítás többszöri kérésére közölték a kialakult helyzetet, azonban továbbra sem jelentettek kényszerhelyzetet, normál esetként tekintettek a hibára.
Mivel a személyzet nem volt még kész a leszállásra, a megközelítés során tettek még egy kört, amelyből végül megkezdték a repülőtér végső megközelítését. A számítások alapján az SSJ100-as repülőgép több, mint másfél tonnával nehezebb volt a megengedett legnagyobb leszállótömegnél.
Megközelítés közben – 335 méteres magasságban – megszólalt a szélnyírásra való figyelmeztetés, azonban a személyzet – az előírások ellenére – nem startolt át, hanem folytatta a leszállási manővert. A repülőgép végül a siklópálya alá süllyedt és fel is gyorsult.
Az első földtérés után kétszer pattant el a repülőgép. Végül olyan terheléseket kapott szerkezet, hogy a főfutóművek berogytak, miközben más szerkezeti elemek is károsodtak, emiatt kifolyt az üzemanyag, amely aztán lángra kapott.
Az elpattanásokhoz hozzájárulhatott, hogy az áramlásrontó lapok nem nyíltak ki automatikusan a „direct mode” miatt, a pilóták pedig manuálisan nem nyitották ki. A pilóták megpróbálták használni a sugárféket is, azonban az elpattanások miatt azok sem aktiválódtak.
A túlélési lehetőségeket, valamint a mentési munkálatokat a végső jelentésben elemzik majd a kivizsgálók. Az előzetes jelentés nem fogalmaz meg lehetséges okokat és ajánlásokat sem tartalmaz, ezeket is a végső jelentésben teszik közzé az illetékes hatóságok.
Balesetet szenvedett az Aeroflot Szuhoj Superjet repülőgépe Moszkvában