Elrendelte a Malév GH Földi Kiszolgáló Zrt. felszámolását a Fővárosi Törvényszék.
A felszámolás megindításáról 2020. július 8-án a Cégközlönyben közzétett végzésében a bíróság kijelölte a fizetésképtelenné vált állami tulajdonú vállalat felszámolóját és felszámolóbiztosát is.
Elektronikus, véletlenszerű kiválasztás segítségével az Abacus-Audit Kft.-t rendelték ki a Malév GH felszámolására.
A végzésben a törvényszék felszólítja mindazokat, akiknek fennálló követeléseik vannak a társasággal szemben, hogy ha a felszámolás során ezeket hitelezőként érvényesíteni kívánják, a végzés közzétételétől számított 40 napon belül jelentsék be a felszámolónak. A felszámoló csak azt a bejelentést veszi nyilvántartásba, amely után a hitelező a követelés tőkeösszegének 1 százalékát, de legalább 5.000 forintot és legfeljebb 200.000 forintot a megjelölt számlára 40 napon belül befizette, és azt a felszámoló részére igazolta.
Amint arról korábban beszámoltunk, az állami Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) június 16-án az MTI-ben közzétett közleményében jelentette be, hogy megszűnik a Malév GH Zrt., a kormány a társaság gazdasági, pénzügyi, likviditási helyzetére tekintettel döntött a vállalat jogutód nélküli megszüntetése érdekében a felszámolási eljárás megindításáról.
A döntés a cég menedzsmentjét és dolgozóit is meglepetésként érte, a bejelentést követően a vezérigazgató a levelében arról tájékoztatta a munkatársakat, hogy további intézkedésig a vállalat teljesíti kötelezettségeit, a földi kiszolgálás folyamatos, a munkatársaknak a beosztásuk szerint fel kell venni a munkát.
Információink szerint még júniusban egy állománygyűlést is tartottak, de a korábban a hírekben megjelent információkhoz és a vezérigazgatói levéhez képest túl sok új információ ott sem hangzott el.
A nyilvános cégadatok szerint 2018-ban a foglalkoztatottak száma átlagosan 432 volt a társaságnál – írta az MTI.
A Malév GH legnagyobb ügyfele az utóbbi néhány évben a Wizz Air volt, de az állami cég szolgálta ki az Air China, az Air France, a Shanghai Airlines (China Eastern), az Egyptair, az Emirates, a Finnair, a KLM, a TAP Air Portugal, valamint a Tarom repülőgépeit és utasait is a budapesti repülőtéren.
A versenytársak már felsorakoztak a startvonalra?
Az állami földi kiszolgáló cég megszűnésével a repülőtéren négy, (lényegében) teljes körű földi kiszolgálási engedéllyel rendelkező cég marad. A piac jelentős részét közülük a török tulajdonú Celebi és a brit tulajdonú Menzies uralja.
Egyelőre nem ismert, hogy e két külföldi tulajdonú cég mellé belép-e ténylegesen új szereplő a ferihegyi földi kiszolgálási piacra, azonban a nyilvánosan elérhető adatok szerint a Malév GH helyének részben vagy egészben történő betöltéséhez szükséges,
földi kiszolgálási tevékenységek végzéséhez szintén engedélyekkel rendelkezik az idén alakult BHS Hungary Földi Kiszolgáló Kft., és az állami földi kiszolgáló cég alvállalkozója, az Airport Service Budapest Zrt.
Utóbbi, a korábban Airport Security néven ismert társaság eddig más cégek alvállalkozójaként folytathatta tevékenységeit, de immár közvetlenül a légitársaságok szerződött partnereként is végezheti tevékenységeit, a légiközlekedési hatóságnak a földi kiszolgálási engedélyekkel rendelkező cégeket felsoroló, nyilvánosan elérhető adatai szerint. A változás június második felében, a Malév GH megszűnésének bejelentését követően történt, annak oka és célja azonban nem ismert.
Az 1997-ben alakult társaság honlapja szerint a földi kiszolgálási tevékenységhez kapcsolódó részfeladatokat végez alvállalkozóként többek között a Malév GH, a Celebi és a Menzies számára. Emellett létesítmény-fenntartási és egyéb feladatokat (pl. takarítás, rakodás és anyagmozgatás, vagyonvédelem) lát el a repülőtéren, ezen kívül dolgozik vagy dolgozott a Budapest Airport, az Aeroplex, a UPS és a FedEx alvállalkozójaként is. A vállalat a debreceni nemzetközi repülőtéren szintén rendelkezik egyes földi kiszolgáló tevékenységekhez szükséges hatósági engedélyekkel.
Az Airport Security korábban Demján Sándor érdekeltségeihez tartozott, a nagyvállalkozó 2018-ban bekövetkezett halála után tulajdonosváltás volt a cégnél. Nevét 2019. július 16-án változtatta meg Airport Service Budapest Zrt-re, a 2020. június 3-án benyújtott éves beszámolója szerint a B+N Referencia Zrt. (33,4%), a CIVIL Zrt. (33,4%), a VALTON-SEC Zrt. (33,2%) tulajdonában van (a 2019. december 31-i állapot szerint).
Mint korábban megírtuk, a Malév GH felszámolása nyomán felszabaduló ügyfelekre az idén év elején bejegyzett, magyar tulajdonú BHS Hungary Földi Kiszolgáló Kft. is pályázhat, amely szintén megszerezte a tevékenység folytatásához szükséges engedélyeket a hatósági nyilvántartás szerint.
Frissebb hír a témában:
Új magyar földi kiszolgáló a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren