Az Európai Unió Bírósága szerint nem volt diszkriminatív a légitársaságoknak nyújtott állami támogatás a pandémia első hullámában, ezért elutasította a Ryanair ír fapados keresetét, a Ryanair azonban fellebbez.

Mivel a koronavírus-járvány a légitársaságokat lehetetlen anyagi helyzetbe hozta, az unió olyan ideiglenes szabályokat hozott, amely alapján az állami beavatkozást némileg lazábban kezelik.

Forrás: Ryanair

A Ryanair ezt az ideiglenes szabályok alapján végzett gyakorlatot már tavaly tavasz óta többször bírálta, kifogásolva, hogy az álláspontja szerint tiltott állami támogatások egyenlőtlen versenyhelyzetet teremtenek és diszkriminatívak.

Az Európai Unió Bírósága most szerdán tárgyalta az esetet, és úgy foglalt állást, hogy sem a francia, sem a svéd kormány támogatása nem ütközött jogszabályba, és nem volt diszkriminatív sem.

A Ryanair azonban fellebbezett a döntés ellen, közleménye szerint a francia és svéd állami támogatásokat helyi bejegyzésű társaságok vehették igénybe, így ezekből csak a „nemzeti” légitársaságok részesülhettek, miközben más országba bejegyzett légitársaságok is hozzájárulnak a helyi gazdaság fejlődéséhez.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Ryanair összesen 16 esetben nyújtott be keresetet a bírósághoz ugyanezen az alapon. Egyebek között a Lufthansa, az Air France-KLM, a TAP, a Finnair és az Alitalia támogatását is megtámadta a cég.

Korábban a hasonló állami beavatkozás miatt kaszálta el az EU például a Malév megsegítését is, mondván versenytorzító előnyhöz jutnak az állami pénzzel dotált légitársaságok. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a bizonyos könnyítések mellett a juttatások felhasználását most is szigorú szabályokhoz kötik, és a visszafizetési kötelezettséget szintén betartatják.

Eközben a Lufthansa és a Condor is a bíróságra készül. Mint arról korábban beszámoltunk, a Condor a német Szövetségi Versenyjogi Hivatalnál feljelentette a Lufthansát, mert utóbbi idén júniusi határidővel felmondta a ráhordó járatok teljesítésére vonatkozó szerződést. Azzal indokolta a Condor a jogi lépést, hogy szerintük a Lufthansa folyamatosan visszaél egyre nagyobb piaci erőfölényével.