Az elmúlt időszakban az Air Baltic az észak-európai régió egyik leggyorsabban fejlődő, fontos légitársaságává vált. A következő években folytatódnak a fejlesztések az utazási élmény javítása és a környezettudatosság jegyében. 

A cég annak ellenére, hogy magát diszkontként definiálja – és a legtöbb utas is így tekint rá – minőségi szolgáltatásokat nyújt, valamint jelentős átszálló forgalmat is bonyolít a Balti térség három fővárosában, Tallinnban, Vilniusban és Rigában. Utóbbiban található a cég fő központja.

Az Air Baltic legújabb, litván zászló ihlette festésű gépe (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Stratégiai cél a flotta megfiatalítása és egységesítése, ezáltal pedig szolgáltatásainak javítása minden útvonalon.

A vezetőség ugyanis azt szeretné, ha mindenkinek, aki a 34 ország 77 városát összefogó járathálózaton utazik, egységes élményben lenne része, akár csak fél órát repül például a Riga és Tallinn közötti útvonalon, akár hat és fél órát Abu-Dzabi és a lett főváros között – utóbbi a légitársaság jelenlegi leghosszabb járata.

Ezt a 2016 novemberétől forgalomba állított Airbus A220-300-as típus (eredeti nevén Bombardier C Series 300) révén szeretnék megvalósítani, amelyből ötven darabra van kötelező érvényű megrendelésük. További harmincat pedig a forgalom növekedése függvényében opcióként hívhatnak le, ezzel az uniós országok rendelésállományának 71 százaléka az Air Baltic szerződése.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Jelenleg az A220-asokból 19 példány van a flottában, további hármat pedig még az idei évben átvesznek. 

Ezzel párhuzamosan zajlik a korábban használt típusok kivonása is, a Boeing 737-300-asokat és -500-asokat a jelenlegi ütemezés szerint év végével vonják ki – mondta el lapunknak Madara Gibnere, az Air Baltic kereskedelmi kommunikációért felelős munkatársa.

Hozzátette, a Bombardier Dash 8 Q400-as, turbólégcsavaros gépek kivonására várhatóan 2020-ban kerül sor, így a következő évtizedet már egységes és modern flottával kezdheti meg a légitársaság. Ezzel a hasonló kategóriájú, de előző generációs gépeket üzemeltető légitársaságokhoz képest minimum 20 százalékkal kevesebb káros anyagot juttat a légkörbe az üzemelés során.

IATA regionális kiképzőközpont a saját pilótaakadémián

Az Air Baltic a központját 2008-2009-ben modernizálta és alakította át jelentősen, új irodaházzal és teljes körű kiképzőbázissal, amely a régió legnagyobb ilyen létesítménye.

Az irodaház, amelyben egyúttal az üzemeltetési és személyzeti központok is helyet kaptak, közvetlenül a reptér mellett található, a dolgozók a repülési adatok megismerését (briefing) követően akár gyalog is rövid idő alatt a gépükhöz érhetnek.

Az épületnél elsődleges szempont volt a környezettudatosság, de emellett az adatokat a pilóták itt már nem papír alapon, hanem dedikált táblagépükre kapják meg a diszpécserektől, így jelentősen kisebb a környezeti terhelés.

Szintén itt, de külön épületben található a kiképzőközpont, amelyet az Air Baltic mellett más légitársaságok is igénybe vesznek, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) regionális tréningközpontjaként.

A Boeing 737-esek idén biztosan távoznak a flottából (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A magas színvonalú elméleti oktatás mellett lehetőség van gyakorlati kiképzésre is, ehhez egy csúcskategóriás Boeing 737 Classic szimulátor áll rendelkezésre, amely hidraulikus rendszere segítségével a virtuális gép dőlésszögét is leköveti.

Emellett vészhelyzeti eljárások gyakorlására is alkalmas, a kabinba beépített füstgépet az oktatók a kisebb elektromos égések szimulálásától a teljes fülkét ellepő sűrű füst generálásáig programozhatják.

A folyamatos fejlesztések részeként várhatóan még idén decemberre elkészül, és a helyére kerül a második, A220-as pilóták kiképzésére használható, hasonló kategóriás eszköz, így az Air Baltic számára csak minimálisan lesz szükséges külső partnerek közreműködése a hajózószemélyzet új generációjának képzésében.

Az AIRportal szerkesztője az Air Baltic meghívására utazott Rigába.