Tárgyalásokba fogott az Etihad Airways a lengyel pénzügyminisztériummal, miután az öböl menti cég jelezte, hogy szívesen felvásárolná a lengyel nemzeti légitársaság egy részét. Annak ellenére, hogy a megbeszélések már előrehaladott állapotban vannak, az átvétel még több hónapig is eltarthat. -írja cikkében az AviationWeek hírportál.
Bevásárolt az Etihad: 29%-os tulajdonrész az Air Berlinben
A lengyelek már több sikertelen kísérletet tettek az évek óta nehéz anyagi helyzetben lévő LOT eladására, mely a 2012-es évben 38 millió eurós veszteséget könyvelt el, annak ellenére, hogy a cég vezetősége gazdasági profitot várt. Amennyiben a tranzakcióra rábólint mindkét fél, akkor a LOT a negyedik olyan európai légitársasággá válna – az Aer Lingus, az Air Berlin és az Air Serbia után -, amelyben az Etihad Airways neve résztulajdonosként szerepel.
A LOT szóvivője nem kívánt reagálni a hírekre. „Sosem kommentáljuk a pletykákat, és az előzetes spekulációkat.” A lengyel minisztérium kihangsúlyozza, hogy egy törvényváltozás nem engedi meg az államnak, hogy a részvények többségét átadják egy másik fél részére, így ez egy új szempont melyet figyelembe kell venni a folyamat hatékony lebonyolítása érdekében. Hozzátették, hogy a törvények megengedik, hogy egy nem Európai Unión belüli cég kisebbségi részvényes legyen. A két fél azonban törekedni fog arra, hogy a LOT továbbra is megőrizhesse jelenlegi, Európai Uniós szállítói státuszát.
A LOT részvényeinek 68%-át a lengyel kincstár, további 25%-ot egy állami alapítvány, a maradék 7%-ot pedig a légitársaság dolgozói birtokolják. Az Air Serbia esetében az Etihad 49%-ot, az Air Berlin papírjainak pedig 29%-át vásárolta meg elkerülve azt, hogy többségi tulajdonossá váljon.
Az utóbbi időszakban a LOT-ban nem csak az Etihad látott lehetőséget, hanem a Turkish Airlines is, amely 2012-ben már nagyon közel járt, hogy részvényeket vegyen át a lengyelektől, ám az utolsó pillanatban visszaléptek.
(Fotó: Samu Ádám – AIRportal.hu)
Az Etihad Airways egy rendkívül intenzív terjeszkedési folyamatot indított be az utóbbi években, elsősorban azért, hogy utolérje a rivális Emirates légitársaságot. A bővítés nemcsak Európára vonatkozik, hanem már az ausztrál Virgin Australia cégben is birtokol, és tervez is további papírokat vásárolni, míg a jövőben az Air Seychelles céget is szeretné még szorosabb partnerének tudni. Ezeken felül az öböl menti társaság már csak a hatósági jóváhagyásokra vár ahhoz, hogy az indiai Jet Airways értékpapírjainak 25%-át átvehesse.
A bővítési folyamatot érdeklődően figyeli a légi ipar, ugyanis az ekkora mértékű növekedés jelentős átszervezéseket igényel, továbbá a járathálózat bővítési lehetőségei sem végtelenek. Az Etihad ezek ellenére bízik a saját szakembereiben, sőt hozzátették, hogy az Aer Lingus-szal kötött code-share egyezmény a vártnál jóval sikeresebb lett..
Egyes híresztelések szerint az Etihadnak nincsenek olyan tervei, melyek szerint az összes európai leányvállalatát a jövőben egy hatalmas céggé alakítaná, csupán egy biztos és hatékony hálózatot szeretne kiépíteni úgy, hogy abban az Air Berlin játssza a központi szerepet. Az Air Serbia-val 5 éves együttműködési szerződést írt alá a cég, viszont a német légitársaság esetében nem esett szó időtartamról. Ennek ellenére az Etihad számos felsővezetőt küldött az Air Berlin igazgatóságába.
A jelenlegi állami támogatás a LOT részére csak bonyolítja a tranzakciót. A társaság 2012-ben kapott egy 100 millió dolláros segélyt a kincstártól, hogy a fuvarozó megmeneküljön a csődtől. Ezt azóta az Európai Bizottság is jóváhagyta. 2013 júniusában újabb 88 milliós segítséget nyújtott az állam a pénzügyminiszter, Wlodzimierz Karpinski támogatásával, aki hangsúlyozta: „Ez az utolsó kísérlet arra, hogy megmentsék a LOT-ot”. Ennek a pénzügyi segítségnek az elfogadtatása még mindig zajlik az Európai Bizottságnál.