Az együttműködési problémák ellenére a kínai vezető mérnök szerint minden az ütemterv szerint halad a CRAIC CR929 orosz-kínai szélestörzsű utasszállító fejlesztésében, 2045-re közel ezer példányt szeretnének legyártani. 

Az orosz-kínai koprodukcióban készülő utasszállítóról tavaly érkeztek először aggodalomra okot adó hírek, a két tervezőcsapat nem igazán tudott együttműködni.

Az orosz fél részéről azóta is nagy a hallgatás a szélestörzsű fejlesztéséről, ami nem véletlen: a Flightglobal októberi cikke szerint koronavírus-járvány miatt az ország felülvizsgálta a repülőgépiparába öntött rubelmilliárdok sorsát, és 10 százalékkal megvágta a tervezett büdzsét.

Forrás: COMAC

Ennek nagy vesztese a CR929, amelynek fejlesztéséhez a 2021-2023 közötti időszakban 21 milliárd rubel helyett csak 8,5 milliárddal járul hozzá az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) és leányvállalatai, emellett már kormányzati szinten is a program késésével számolnak. Hiszen nemcsak a kisebb beszállítókat nem sikerült még kiválasztani, de az sem világos, hogy orosz, kínai vagy nyugati hajtómű kerül a típus szárnya alá.

Ennél jóval optimistább a kínai fél, az Aerotime szerint Csen Jingcsun vezető tervező szerint minden az eredetileg kitűzött ütemterv szerint halad, és felül tudtak kerekedni az eddigi problémákon.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kínai COMAC állami repülőgépgyártó szerint 2023 és 2045 között tízezer szélestörzsűre lesz szükség a világban, amiből tíz százalék körüli részesedés juthat a CR929-nek.

Forrás: COMAC

Egészen pontosan 989 példány megrendelésére számítanak, amiből csak 270-et szeretnének kínai vállalatoknak értékesíteni. Ez nagyon kevés, főleg annak fényében, hogy Jingcsun szerint a típus Kína legtöbb belföldi és interkontinentális útvonalán használható lesz, és három éven belül az ázsiai ország tudhatja magáénak a világ legnagyobb légiközlekedési piacát.

Saját országára kizárólagos értékesíti jogot szeretne magának a COMAC, bár ezt az orosz fél erősen ellenzi. Persze a kínai fél mögött a kormányzat is ott áll, és nem kirívó eset, ha “segítenek” az állami (rész)tulajdonban álló légitársaságoknak a megrendelések előtt a típus kiválasztásában. A CR929 értékesítése a jelenlegi információk szerint 2023-ban kezdődik.

A fennmaradó, a nemzetközi piacra szánt több mint 700 példány húsz-huszonöt év alatt történő értékesítésével párhuzamba állítható, hogy a világ egyik legnépszerűbb új generációs szélestörzsűjéből, a Boeing 787 Dreamlinerből bő kilenc év alatt 992 példányt adott át a gyártó, és több mint 500-ra még érvényes megrendelése van.

Forrás: CRAIC