Mintha nem is egy, hanem két teljesen külön programon dolgozna a kínai és az orosz fél, annyira nehezen tudnak együttműködni a közös, CR929 jelzésű szélestörzsű típus fejlesztésében, a program eközben újabb késést szenvedhet.

Forrás: COMAC

Míg a kínai fél már az első megrendelések nyilvánosságra kerülését ígérte 2019 végére, az oroszok szerint csak négy év múlva kezdik el egyáltalán ajánlani a légitársaságoknak a CRAIC CR929-est, az új orosz-kínai szélestörzsű utasszállítót. 

A Russian Aviation Insider híre szerint a fejlesztés ismét csúszásban van, a koncepcionális tervezés folytatása mellett már másodszor tolják későbbre a beszállítók kiválasztását, a mostani céldátum 2021 első fele. A kínai fél, a COMAC szerint ennek megfelelően változtak a továbbiak is, az orosz gyártó holding, az UAC ezen projektért felelős divíziója, az Irkut szerint viszont nem. 

Emiatt nem tudni, mikor emelkedhet levegőbe a prototípus: az Irkut az eredeti 2023-as dátumról, a COMAC viszont kétéves csúszásról nyilatkozott, de a kereskedelmi forgalomba kerülést már az Irkut is a tervezettnél későbbre, 2028-29-re várja.

Ezért Ravil Hakimov igazgató szerint a kínai fél a felelős, mert nem lehet vele rendesen együttműködni – írta meg a Flightglobal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ha ez nem lenne elég probléma, a COMAC bejelentette, hogy kizárólagos értékesítési jogot kér a CR929-re saját országa belső piacán. Ezzel gyakorlatilag biztosítaná saját magának a költségek megtérülését, de ennek ára az lenne, hogy az Irkutnak sokkal nagyobb az esélye a veszteségre, hiszen az orosz belső piac kisebb, és a további országokban várhatóan nehézkes lesz az értékesítés.

Oroszországban és a környező, szovjet utódállamokban kevés a hosszútávú járatokat üzemeltető, vagy további ilyeneket tervező légitársaság, amelyek pedig már vagy megrendeltek, vagy forgalomba is állítottak új nyugati típusokat, Boeing 787-est vagy Airbus A350-est, amelyekkel nehezen tudja felvenni a versenyt a bizonytalan időben érkező és teljesen új fejlesztésű orosz-kínai versenytárs.

Bár a kínaiak bejelentését egyelőre közvetlenül nem kommentálta, Gyenisz Manturov ipari és kereskedelmi miniszter szerint egyelőre tovább finanszírozzák a CR929 fejlesztését, és minden téren hajlandók a kompromisszumra a viszonyok rendezése, a közös munka érdekében.

Az együttműködési nehézségek már a projekt első évében kiütköztek kommunikációs zavarok formájában.