Március első napjaiban két, éppen utazómagasságon haladó repülőgép is erős turbulenciába került a világ egymástól távoli pontjain, a balesetekben többen is megsérültek.
Március 1-jén a texasi Austinból Frankfurtba tartó Lufthansa Airbus A330-300-as Washingtontól észak-nyugatra, kb. 11 ezer méteren repült, amikor váratlanul erős turbulenciába került.
A fedélzeten tartózkodók közül többen is megsérültek, a légiutaskísérők minden érintettet elsősegélyben részesítettek, de a pilóták úgy döntöttek, hogy megszakítják útjukat a washingtoni Dulles reptéren, ahol később biztonságosan leszálltak. Hét sérültet kellett kórházba szállítani.
Az eseményt tiszta, zivatarmentes időben keletkezett légörvény, az úgynevezett Clear Air Turbulence (CAT) jelenség okozta.
A Condor Frankfurtból Mauritiusra tartó Airbus A330-900neo repülőgépe pedig két órával a célreptér elérése előtt, 11 900 méteren került erős turbulenciába, amelynek következtében mintegy húszan megsérültek, és a repülőgép berendezésében is károk keletkeztek.
Veszélyes jelenség, amely évente többször okoz súlyos sérüléseket
A Clear Air Turbulence (CAT) olyan heves légköri jelenség, amely hirtelen, váratlanul következik be tiszta légköri viszonyok között, zivatartevékenységtől függetlenül, sok esetben utazómagasságon.
A repülőgépeken alkalmazott időjárási radarok nem képesek a felhőtlen égbolton, nagy magasságban jelentkező turbulencia érzékelésére, és más előrejelzések sem alkalmasak arra, hogy ezekre a hirtelen fellépő légmozgásokra figyelmeztessenek.
A váratlan jelenség következményeként a biztonsági övet nem használók, vagy az épp a székek közötti folyosókon, a mosdókban, a konyhákban tartózkodó utasok és a személyzet tagjai akár életveszélyes sérülést is szenvednek egy-egy ilyen esetben.
Vannak kísérletek és tesztelés alatt álló megoldások, amik segítségével a jelenséget előre lehetne jelezni. A nagy hatótávú lézerradar mintegy 17,5 kilométer távolságig jelezné előre a turbulenciát, ez az utazómagasságon repülve egy perc felkészülési időt jelentene a fedélzeten tartózkodóknak.
Amint korábban megírtuk, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) turbulencia-előrejelző platformot is indított korábban. A rendszer valós idejű adatokat biztosít a légitársaságoknak, amelyek így akár repülés közben is tudják módosítani a járatok útvonalát, kikerülve a veszélyes területeket.
17 injured on a Condor flight from Frankfurt. The plane was caught in violent turbulence in Seychelles airspace and had to conduct an emergency landing at SSR International Airport. The injured are being treated at Dr Jawaharlal Nehru hospital in Rose-Belle.#condor #mauritius pic.twitter.com/ztwC1JMJQ0
— 3News Mauritius (@3Newsinfo) March 2, 2023