Megfelezi a Mitsubishi a Space Jet program költségvetését, és felülvizsgálja a 70 férőhelyes változat fejlesztését is, mert a 2018-2019-es pénzügyi évhez képest háromszoros lett a veszteség. A japán cég közben átveszi a CRJ-programot, amelynek háttérinfrastruktúrája különösen értékes, és a Boeinggel sem kizárt az együttműködés.
A tesztprogramban döcögősen haladó új japán utasszállítót tavaly nevezték át Mitsubishi Regional Jet-ről (MRJ) Space Jetre és MRJ90-ről M90-re. Ezzel párhuzamosan a gyártó Mitsubishi Heavy Industries elkaszálta a korábbi MRJ70-es verziót, és egy új, az amerikai regionális piac igényeire szabott, hetven férőhelyes M100 nevű változat fejlesztésébe fogott.
Közben tovább zajlott az M90-es tesztelése, de az újragondolt folytatás nem hozta meg a várt eredményeket, és még az egyik nagy megrendelő, az amerikai Trans States Airlines is törölte szerződését.
A program így még nagyobb veszteséget termel: egy év alatt a típushoz kapcsolódó mínusz az előző évi 85-ről 263 milliárd jenre ugrott – írta meg a Flightglobal.
Emiatt a Mitsubishi a 2020-2021-es pénzügyi évben racionalizálásba kezd, az eredetileg tervezett éves költségvetést megfelezik.
Az érvágás főleg a tavaly bejelentett, még csak tervezőasztalon létező hetven üléses M100 fejlesztését érintheti, ezt egyelőre fel is függesztették, a létjogosultságát felülvizsgálják.
A vételár kifizetése után viszont úgy néz ki, a kanadai Bombardiertől átvett CRJ-program sokat lendíthet a japán típus jövőbeli karrierjén is. A felek tavaly állapodtak meg az adásvételről, a tranzakciót június 1-én zárják le véglegesen – közölte a Mitsubishi.
Ezzel a világszerte elterjedt regionális típussal kapcsolatos minden jog és kötelezettség – mások mellett a típusbizonyítványok, licencek és a háttértámogatás biztosítása – a japán repülőgépgyártóhoz kerül, de új példányokat már nem fognak összeszerelni jelen állás szerint, ám a felvásárlás még így is jó üzlet.
A háttérinfrastruktúrát és a szerzett tapasztalatokat a Space Jet programjába szeretnék beemelni a japánok. Ezzel együtt Európában és Amerikában is megvethetik a lábukat, a pótalkatrész-raktárakat nem költöztetik új helyre.
Hamarosan egyébként még ennél is erősebb kötődése lehet a Mitsubishinek Amerikában: a spekulációk szerint a Boeing-Embraer házasság meghiúsulása után a Boeing a japán gyártóval keresi a szoros partnerség lehetőségét, de konkrét lépések még nem történtek.