A japán miniszterelnök egyik tanácsadója szerint európai mintára el kellene kezdeni az ország légitársaságainak állami támogatását, és összevonni a két legnagyobb céget.

A Bloomberg gazdasági hírügynökség japán kiadása szerint Heizo Takenaka, aki a privatizációs tárcát vezette korábban, és miniszterelnöki tanácsadó, egy interjúban beszélt arról, hogy miként kellene a koronavírus-járvány miatti nehéz helyzetben az ország légitársaságain segíteni.

Az All Nippon Airways egyik Boeing 777-300ER repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)

Szerinte állami tőkeinjekciót kellene végrehajtani akár a fejlesztési bankon vagy más állami szervezeten keresztül, bár Japánban ezt nem szoktak preferálni, mert torzítja a versenyt, a járvány elegendő indokot szolgáltat erre.

A tőkeinjekcióval az állam részesedéshez jutna a cégekben, majd a dél-koreai Asiana és Korean Air összeolvasztásához hasonlóan az ország két nagy légitársasága, az ANA és a Japan Airlines is egy vállalattá alakulhatna.

Erre többféle mód is létezik, Takenaka felvetette, hogy külön lehetne választani a belföldi és nemzetközi járatokat, és ezeket egyikhez-másikhoz delegálni, bár tisztában van azzal, hogy ez merész húzás és nehéz ügy lenne.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

Az ANA-ban a kormánynak pár százalékos tulajdonrésze van, a JAL-ban viszont semennyi, és mindkét cég többségében japán magánemberek vagy cégek birtokában van. A Korean-Asiana egyesülés ebből a szempontból más, mert utóbbit az állami tulajdonú fejlesztési bank szerezte meg a sikertelen eladási kísérlet után.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a héten publikálta előrejelzését, amely szerint az ázsiai-óceániai térség légitársaságai ebben az évben várhatóan 31, jövőre pedig 7,5 milliárd USA-dollár értékű veszteséget könyvelhetnek el. Brian Pearce, a szervezet vezető közgazdásza sajtótájékoztatóján ehhez hozzátette: ebben a térségben is számítani kell az iparág konszolidációjára.