Az UAC két újabb tesztpéldányt von be az Irkut MSz-21-300-as berepülési és tanúsítási programjába, közben pedig megrendelték a nyugati gyártású hajtóművet az első húsz sorozatgyártású példányhoz is.
A Russian Aviation beszámolója szerint a két újabb tesztpéldány legyártásával az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) nyíltan megsérti az USA által kivetett szankciókat, amelyek korlátozták a vállalat hozzáférését az MSz-21-es szárnyához szükséges kompozit anyagokhoz.
Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes ennek kapcsán nemrég kijelentette: Washington nem tudja megbénítani a gyártást, az orosz állami holding vállalatai dolgoznak az amerikai és japán kompozitok helyettesítésén, ezzel pedig a program technológiai függetlenítésén.
A márciusban elkészült harmadik példány első repülése és a tesztprogramhoz csatlakozása után a tervek szerint rövid időn belül érkezik a két újabb prototípus.
E repülőgépekből a tervek szerint az egyik biztosan Aviadvigatel PD-14 hajtóműveket kap, hogy az ezzel az erőforrással szerelt változat engedélyeztetését is megkezdhessék.
A korábbi nyilatkozatokkal ellentétben viszont az ütemtervek módosítása miatt biztosan nem PD-14-esekkel készül majd el az első szériagyártású példány.
Az első átadásokat most 2021-re ütemezik, ugyanis csak azután kezdi meg az UAC, hogy legalább a PW1400G hajtóművekkel felszerelt változat európai engedélyeit is kiadta a tesztprogramban saját delegációval résztvevő EASA, az európai uniós hatóság.
Az orosz engedélyek ennél valamivel hamarabb, már 2020-ban megérkezhetnek, így elméletileg belföldi forgalomban már korábban megindulhatnának az első járatok.
40 Pratt&Whitney PW1400G az első szériapéldányokhoz
Az orosz kormányzat beszerzési beszámolója szerint az MSz-21-est gyártó Irkut Corporation nemrég rendelt negyven darab GTF-rendszerű PW1400G hajtóművet a United Technologies Company (UTC) alá tartozó Pratt&Whitney-től.
A beszerzés a Russian Aviation Insider által közölt, a beszámolóból származó részletek szerint nem új, hanem a 2012-ben aláírt első szerződés módosításával valósítja meg az UAC és az UTC, egyúttal megállapodva a szállítás ütemezéséről is.
A most megrendelt negyven példány közül tizenhatot 2021-ben, húszat 2022-ben, a fennmaradó négyet pedig 2023-ban szállítja le a Pratt&Whitney.
Ebből könnyű következtetni a géptípus sorozatgyártásának tervezett ütemére és arra, hogy mikortól dominálnak majd a PD-14-esekkel felszerelt változatok, mivel az UAC a gyártási kapacitás folyamatos növelését kommunikálja a kezdetektől fogva.
Az MSz-21-300-asból eddig, az opciós kötéseket nem számítva, 175 darabot adott el az UAC, ezek közül 85 példány kerül az állami tulajdonú Avia Capital Services lízingcéghez, amely 50 példányt továbbít az Aeroflotnak.