A járvány miatt bekövetkezett iparági visszaesés ellenére folytatja flottája megújítását az Air France, az útvonalhálózat újraépítésénél nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra és versenyképességre. A cégcsoport diszkontjának helyi részlege, a Transavia France is bővülni fog.
A CAPA légiközlekedési tudásközpont márciusi Live konferenciasorozatának vendége volt Anne Rigail, az Air France vezérigazgatója, aki ismertette a légitársaság helyzetét és rövidtávú terveit.
Az Air France felkínált kapacitása e hónapban közel 40 százaléka a 2019 márciusinak, de az Eurocontrol adatai szerint jelenleg így is a második legtöbb járatot biztosító légitársaság Európában. Ennek oka a vezérigazgató szerint, hogy a hálózat kiegyensúlyozott, ugyanúgy lefedi a családlátogatók, valamint az üzleti célú utasok és turisták igényét is, emellett rendkívül erős az afrikai és Karib-térségbeli jelenléte.
Az előzetes foglalások alapján ma már nem lehet megbecsülni, hogy milyen forgalomra lehet számítani, mert az ügyfelek csak pár héttel az utazás előtt veszik meg a jegyeket. Ennek oka az utazási szabályok folyamatos módosulása, ezért az Air France nem ad ki teljes éves előrejelzést a várható felkínált kapacitásairól.
Az oltási programok előrehaladtával az idei második-harmadik negyedévben lehet számítani erősebb fellendülésre, az Air France folyamatosan tölti fel az újabb járatokat a menetrendbe, de változások még lehetnek.
Minden elindított járatnak fedeznie kell a nem fix költségeket, ebben a légi áruszállítás iránti kereslet nagy segítséget ad – emelte ki Anne Rigail.
A járvány előtt az áruszállításból a cég bevételének 10 százaléka, most viszont a fele származik, ez is hozzájárult ahhoz, hogy sikerült a hálózat több mint 70 százalékát fenntartani.
A pandémia megmutatta, hogy a gyűjtő-elosztó központok üzemeltetésén alapuló modell ellenálló volt, és van jövője – hangsúlyozta a vezérigazgató. Az Air France ezért erre épít az újrainduló járatok esetében is, de fenntarthatósági és versenyképességi okokból a francia belföldi hálózat átalakul. Párizs-Orly repülőteréről nem lesz járat olyan városba, amely 2,5 óra alatt gyorsvasúttal elérhető, a belföldi járatokat egyébként elsősorban az Air France HOP! látja el, amellett, hogy nemzetközi járatokat is teljesít majd.
A fapados légitársaságokkal továbbra is cégcsoporthoz tartozó diszkont Transavia France fog versenyezni, főleg európai hálózattal, 40 gépes flottájához 2-3 éven belül újabb 25 repülőgép csatlakozik.
A következő időszakban az Air France még nagyobb hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra, mert e nélkül nincs versenyképesség sem, és fordítva: ha nem versenyképes egy légicég, akkor nem is lehet fenntartható – mutatott rá a vezérigazgató.
Még a járvány előtt elkötelezte magát az Air France, hogy 2005-höz képest az egy utaskilométerre számított szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a felére csökkenti. Emellett a légitársaság azon is dolgozik, hogy 2050-re elérje a nettó karbonsemlegességet, vagyis azt az állapotot, amikor minden, az üzemelés során kibocsátott szennyező anyagot kompenzál.
Nem csökkentették az új gépek beszerzésére fordított keretet
A környezeti lábnyom csökkentésében kiemelt fontossága van a flotta moderinzálásának, hiszen a károsanyag-kibocsátás mérséklésének egyharmad részét az új, alacsonyabb emissziójú repülőgépek teszik ki. Ezért az Air France reorganizációs terveiben változatlanul hagyták az új gépek beszerzésére fordítható összeget.
Idén szeptemberben megérkeznek az első Airbus A220-300-asok, amelyek főként a belföldi forgalomban teljesítenek majd szolgálatot, és 25 százalékkal alacsonyabb károsanyag-kibocsátásuk, valamint üzemanyag-fogyasztásuk van az Airbus A318-as és A319-es típusokhoz képest, amelyeket leváltanak. Az Air France 60 példány vásárlására szerződött, és mindegyiket át is fogja venni. Ugyanígy, zavartalanul halad az Airbus A350-esek átvétele is, a szélestörzsű gépből 38 darab érkezik az Air France flottájába.
Elengedhetetlen emellett a fenntartható forrásból származó üzemanyag (SAF) használata is, mert a hosszútávú járatoknál a kibocsátásmentes technológia még jó ideig nem áll majd rendelkezésre – tette hozzá Anne Rigail.
Ajánló:
Visszaállítja napi járatát az Air France a nyári menetrend kezdetétől