A HungaroControl 2019. január 15-ig várja az idén induló Körzeti Repüléstájékoztató (FIC) tanfolyamára a pályaválasztás előtt álló fiatalokat, illetve a repülést szerető, valamint a már kisgépes, vagy nagygépes repülésben dolgozó szakemberek jelentkezését.
Erdős Tamást, a HungaroControl fiatal repüléstájékoztató munkatársát, aki 2018 végén szerzett szakszolgálati engedélyt, arról kérdeztük, hogyan talált rá erre a lehetőségre. Megtudtuk tőle, hogy miért választotta ezt a hivatást, és mi vár azokra, akik idén kezdik el a repüléstájékoztató-képzést.
Hogyan kerültél kapcsolatba a légiközlekedéssel és a HungaroControllal?
A gimnázium befejezését követően mérnök-informatikusként kezdtem el a felsőfokú tanulmányaimat a BME-n, de két és fél év után rájöttem, hogy nem tudom elképzelni magam abban a szakmában. Így akkor – még diákként – elkezdtem munkát keresni.
A légiközlekedéssel a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren kerültem először kapcsolatba. Közel két évig a tranzitterületen shopping assistantként dolgoztam. Ebben a munkakörben elsősorban az utasoknak kellett segítenem a terminálon belüli tájékozódásban.
Szeretek az emberekkel kapcsolatot teremteni, korábban is voltak olyan munkáim, ahol ügyfelekkel foglalkoztam. Ebben a környezetben „fertőzött meg” a repülés, és kezdtem érdeklődni a légiközlekedés iránt. Sokat beszélgettem a földi kiszolgáló munkatársakkal, pilótákkal, légiutas-kísérőkkel.
Nagyon megtetszett ez a világ, elkezdtem követni a légiközlekedés híreit, a közösségi médiában a repüléssel foglalkozó csoportokat. A repteres kollégáktól hallottam először a HungaroControlról és a légiforgalmi irányításról. Többekkel beszéltem, akik már megpróbálták a FEAST-tesztet.
Innen hogyan vezetett az utad a kisgépes világ és a repüléstájékoztató hivatás irányába?
A 2016/2017-es tanévben még nem volt külön repüléstájékoztató-toborzás, az akkor induló légiforgalmiirányító-képzésre jelentkeztem. A FEAST-tesztjeim jól sikerültek, de a kiválasztás egy későbbi szakaszában mégsem jutottam be a tanfolyamra.
Néhány hónappal később azonban megkerestek a HungaroControltól, és behívtak egy beszélgetésre. Az irányítóteremben élesben is megmutatták, hogy mivel foglalkoznak a légiforgalmi irányítók és a repüléstájékoztatók, illetve volt lehetőség arra is, hogy aktív repüléstájékoztató kollégákkal beszélgessek, ekkor tetszett meg nagyon ez a munkakör.
Mivel a FEAST-teszteken már korábban sikeresen túlestem, dönthettem, hogy várok még egy évet és megpróbálom újra a légiforgalmi irányító felvételit, vagy elkezdem 2018-ban a repüléstájékoztató-tanfolyamot.
Végül e hivatás mellett tettem le a voksomat. Most, a tanfolyam elvégzését követően, friss szakszolgálati engedéllyel a kezemben még inkább úgy érzem, hogy jól döntöttem.
Mi fogott meg igazán a repüléstájékoztató hivatásban?
A repüléstájékoztatói munka közvetlenebb, emberközelibb, mert itt nagyrészt kisgépes, amatőr repülőgépvezetők, pilóta-növendékek, sportrepülők repülését segítjük. Mivel korábban is főleg olyan munkakörökben dolgoztam, ahol emberekkel voltam kapcsolatban és nekik segítettem, ez a munka nagyon közel áll hozzám.
A kisgépes repülésben változatos helyzetekkel találkozunk, az időjárás nagy mértékben befolyásolja a munkánkat. Kevésbé szabályozott a környezet, mint a nagygépes világban, több lehetőség van az egyes helyzetek kreatív megoldására.
Emellett fontos, hogy a munka során intenzíven kell használnom az agyamat, de ha időnként izgulok is, ez a munka kezelhető mértékű stresszt jelent a számomra.
A tanfolyam alatt hogyan készítik fel a hallgatókat a repüléstájékoztató munkára?
A repüléstájékoztató-képzés megközelítőleg egy éves. A jelentkezéshez nem kell semmilyen repüléshez kötődő alapképzettség, sőt műszaki beállítottság sem. A munkához és a szakszolgálati engedély megszerzéséhez szükséges összes elméleti és gyakorlati tudást a tanfolyamon sajátítjuk el.
A tanfolyam egy csapatépítő programmal kezdődött, ahol megismertük a képzésen résztvevő többi hallgatót, akikkel egy csapatban dolgoztunk közel egy éven át. Ezt követően egy angol nyelvi képzéssel folytattuk, majd elindult a szakmai tárgyak oktatása. Megismertük a HungaroControl összes részlegét, amelyekkel kapcsolatot tartunk, valamint az összes olyan műszaki és informatikai rendszert, amelyeket használni kell.
Megtanultuk a repüléstájékoztató munkához szükséges elméleti alapokat. A tantárgyaink között szerepelt például a topográfia, a repülésmeteorológia, a léginavigáció, a légijog, a fónia, a légtértípusok és a magyar légtér felépítése is. Minden egyes tantárgy és oktatási blokk vizsgával zárult.
Az elméleti alapképzés után megkezdődtek a szimulátoros gyakorlatok. Először egy egyszerű, kitalált légtérben próbáltuk ki magunkat, ahol az alapokat tanultuk meg, majd a gyakorlatok a magyar légtérrel megegyező szimulátoros környezetben folytatódtak. A képzés egyik legfontosabb része a MATIAS-rendszer kezelésének elsajátítása volt.
Fantasztikus élmény volt, amikor az elméleti és gyakorlati részek a szimulátoros képzés során egy teljes képpé álltak össze, mint egy mozaik apró darabkái.
Hatalmas motivációt jelentett számomra az oktatóink profizmusa, elméleti és gyakorlati téren megmutatkozó szaktudása. Nem tudtunk olyat kérdezni, amire ne tudták volna a választ. Szeretnék a munkám során hozzájuk hasonló tudásra és tapasztalatra szert tenni.
Mi volt a képzés legkülönlegesebb, illetve legnehezebb része?
A képzés emlékezetes része volt, amikor a csoport egy teljes hetet töltött a HungaroControl saját Cessna 182-es szimulátorában. Itt megismerkedhettünk a repülőgép működésével, és a pilóták munkájával. Utána volt egy négy órás útvonalrepülés is, ez jó alkalom volt arra, hogy élesben is belekóstolhassunk a kisgépes repülésbe.
A legjobb pillanat azonban az volt, amikor a sikeres elméleti és szimulátoros vizsgákat követően beülhettem a munkaterembe és oktatói felügyelet mellett valós forgalmat kezelhettem. Ekkor tapasztalhattam meg, hogy mindazt, amit addig elméletben tanultam, illetve szimulátoros környezetben gyakoroltam, élesben is el tudom végezni.
A legnagyobb kihívás számomra a több hónapos munkahelyi gyakorlat során a figyelem fenntartása volt, azokban az időszakokban, amikor kisebb volt a forgalom. Míg a forgalmasabb időszakokban ez nem jelent problémát, hiszen akár egyszerre húsz repülőgép is pontosan a fejemben van, hogy hol vannak, mit csinálnak, a kisebb forgalmú időszakokban tudatosan kell arra koncentrálnom, hogy a megfelelő figyelmet fenntartsam.
El tudod magad képzelni hosszú távon is ebben a munkakörben?
A korábbi munkáim során egy-két éven belül mindig megérett bennem, hogy váltani szeretnék. Ez most máshogy van, azt gondolom, hogy a repüléstájékoztató munkakör számomra hosszú távon is fejlődési, tanulási lehetőségeket biztosít és rengeteg kihívást jelent, hiszen nincs két egyforma munkanap.
A HungaroControl számos lehetőséget biztosít cégen belül: a repüléstájékoztató munka mellett részt lehet venni a szimulátoros képzésekben, szakmai projektekben, később lehet vezetői vagy irodai munkákat is vállalni, és a tapasztaltabb kollégák közül többen oktatókká is válhatnak. Egyelőre úgy érzem, hogy a munkateremben szeretnék dolgozni, és ez hosszú évekre kihívást jelent majd.
Különösen fontos számomra, hogy segíteni tudok az embereknek, de nem kevésbé lényeges, hogy nagyon jó a társaság, a légkör, oldott a hangulat.
A legnagyobb különbség a korábbi munkahelyeimhez, diákmunkáimhoz képest, hogy azt érzem, a HungaroControlnál megbecsülnek, és hosszú távon számítanak a munkámra. Évekre előre látható, hogy a bérek és egyéb juttatások hogyan alakulnak, hatalmas előnyt jelent a stabil és kiszámítható környezet.
További előny, hogy a légiforgalmi irányítókhoz hasonlóan a repüléstájékoztatóknak is jár minden évben két hét extra rekreáció a rendes szabadságon felül, valamint a munkarendnek (12 óra nappali munka, 24 óra pihenő, 12 óra éjszakai munka, majd 72 óra szabad) köszönhetően rengeteg szabadidővel rendelkezünk.
Az úgynevezett beültetések közben pedig ugyanazok a kikapcsolódási lehetőségek állnak a rendelkezésünkre, mint az irányítóknak: pihenőszobák, számítógépek, de van konditerem, pingpong és billiárdasztal is.
Később szeretném megszerezni a magánpilóta jogosítást (PPL) is. A HungaroControl sportegyesületénél van lehetőségünk arra, hogy Falke típusú kisgépekkel tanuljunk repülni.
Kiknek ajánlanád a repüléstájékoztató hivatást?
Ha érdekel a repülés, azon belül is közel áll hozzád a kisgépes- vagy sportrepülés, ez az a munkahely, ahol igazán bele lehet látni, részévé lehet válni ennek a világnak.
Ha szeretsz másokon segíteni, szereted azt érezni, hogy amit csinálsz az fontos, és egy soha meg nem unható, változatos munkahelyen szeretnél dolgozni, akkor mindenképpen érdemes jelentkezned repüléstájékoztatónak.
Jelentkezz repüléstájékoztatónak itt és tudj meg még többet erről a hivatásról korábbi cikkünkből: