Vissza kell fizetnie a Malévnak az EU szerint jogellenes, 2007 és 2010 közt kapott állami támogatást. Ez a légitársaság végét jelentheti.

A Malév számára nyújtott, az uniós szabályokkal „összeegyeztethetetlen” állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot hétfőn az Európai Bizottság. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete – közleménye szerint – „megállapította, hogy a magyar nemzeti légitársaság Malév számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett”.

Dr. Berényi János, a Malév ZRt. Elnökének közleménye szerint a légitársaság napi működésére nincs hatással az elmarasztaló EU-határozat

A Malév számára nem jelent azonnali fizetési kötelezettséget az EU határozata, amely az unió szabályaival ellentétesnek minősítette a magyar állam – 2007-től 2010-ig – a légitársaságnak biztosított tőkejuttatását. A Malév napi működését nem befolyásolja az uniós állásfoglalás, járatai menetrend szerint közlekednek, beszállítóit továbbra is megállapodás szerint fizeti és partnereinek az eddig megszokott szolgáltatásokat nyújtja. Az ehhez szükséges forrásokat a tulajdonosunk biztosította.

A Malév utasait a szokásos módon juttatja el célállomásukra menetrend szerinti járataival. A magyar kormány arról tájékoztatta a Malév vezetőit és a közvéleményt, hogy továbbra is elkötelezett a nemzeti légitársaság fenntartásában. Ennek megfelelően a Malév vezetése és valamennyi munkatársa a szokásos módon végzi a munkáját és azon dolgozik, hogy az elmúlt hónapok javuló eredményeit a 2012-es évben is megőrizze.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Malév 2012-re jelentősen javuló üzemi eredménnyel számol, amire az elmúlt év utolsó negyedévében elért kereskedelmi eredmények jogosítják fel. A légitársaság versenytársaival szemben is kiemelkedően teljesít, az elmúlt év utolsó hónapjában 78%-os telítettséget (load factor) ért el, és 7 milliárd forinttal növelte bevételeit az utolsó negyedévben az előző évhez képest – áll a Malév elnökének közleményében.

NFM: Gyors döntés várható a Malév helyzetének rendezéséről, a minisztérium elkötelezett a Nemzeti Légitársaság megmentése mellett

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tudomásul veszi és tiszteletben tartja az Európai Bizottság határozatát, amely a Malév számára a 2007-2010 közötti időszakban nyújtott egyes hiteleket, tőkeemeléseket tiltott állami támogatásnak minősíti. A kormány várhatóan a január 16-i ülésén tárgyalja a szaktárcának a Malév jövőjére vonatkozó javaslatait – közölte az NFM hétfőn az MTI-vel.

A közlemény szerint a szaktárca a helyzet kezelésére több lehetséges forgatókönyv kidolgozásával készült, ezeket az elmarasztaló döntés pontos tartalmának ismeretében aktualizálja, véglegesíti.

A közlemény leszögezi: változatlanul kiemelt cél, hogy a nemzetgazdasági érdekek hatékony érvényesülését biztosítva Budapest központú nemzeti légitársaság működjön Magyarországon. E törekvés megvalósításához elengedhetetlenül szükséges a Malév folyamatos működésének fenntartása.

Az Európai Bizottság hétfőn a Malév számára nyújtott „összeegyeztethetetlen” állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete – közleménye szerint – „megállapította, hogy a magyar nemzeti légitársaság Malév számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett”.

Az NFM közleménye kiemeli, hogy a támogatási összegek visszafizettetését elrendelő határozat hatékony végrehajtása érdekében a magyar hatóságoknak minden szükséges lépést meg kell tenniük. Hozzáteszik, hogy e kötelezettségek teljesítése mellett a kormány és a szaktárca a közeli hetekben intézkedéscsomagot fogad el és vázol fel a helyzet megnyugtató rendezése érdekében.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium álláspontja szerint az Európai Bizottság döntése egyenes következménye annak, hogy a korábbi kormányok és Malév menedzsmentek elmulasztották végrehajtani a vállalat régóta esedékes átalakítását. A fenntartható finanszírozásra és működésre vonatkozó hosszú távú megoldási tervek hiányában az értékes vagyonelemek felélésével, az elhibázott privatizációval kényszerpályára állították a légitársaságot.

A visszaállamosítással annak költségvetési hatásain túl a Bajnai-kormány a helyzet kezelésének gazdasági és politikai felelősségét is áttolta a jelenlegire. Az elmúlt évek mulasztásait és visszaéléseit összegző Fehér Könyv a kormányzati honlapon elérhető. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által feltárt tények alapján Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos több feljelentést is tesz a dokumentumban bemutatott egyes ügyekben – áll a minisztérium közleményében.

A tárca a közleményben emlékeztet, hogy a kormányváltást követően azonnal megindult a kárfelmérés, a légitársaság átvilágítása, a lehetséges partnerek keresése, és jelenleg is folynak szakmai befektetővel tárgyalások. Az elmúlt időszak intézkedéseinek köszönhetően a Malév üzemi, kereskedelmi eredményei kimagasló mértékben javultak, e tendencia idén is folytatódik. A kormány és a szaktárca a továbbiakban is mindent megtesz a légitársaság folyamatos működtetése érdekében.

A Malév cégcsoport 2600 munkavállalót foglalkoztat és 500 hazai vállalkozással áll rendszeres szerződéses kapcsolatban. A légitársaság a központi költségvetés bevételeihez közvetlen és közvetett módon évi mintegy 70 milliárd forinttal járul hozzá. Döntő részben külföldről származó árbevételei miatt az ország egyik legjelentősebb exportőre, a Budapest Airport forgalmának 40 százalékát biztosítja. A Malév közel 3 millió utast szállít évente 23 ezer járatpáron és 45 városba repül közvetlenül. Létezése a külföldről érkező beruházási, befektetési döntések egyik alaptényezője, hozzájárul az ország regionális szerepének erősítéséhez. A kormány mindezeket figyelembe véve úgy ítéli meg, hogy Budapest központú nemzeti légitársaság fenntartására egyértelműen szükség van, és ennek szellemében a további lépésekről gyors döntéseket hoz már a közeljövőben – közölte az NFM.

Forrás: Malév, MTI, NFM

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!