Az Egyesült Államok Szenátusa szerint a Boeing szakemberei befolyásolhatták azokat a pilótákat, akik a 737 MAX újraengedélyezésénél a szimulátoros ellenőrző repüléseket hajtották végre.

Az ügyet a Reuters jelentése szerint a szenátus kereskedelmi bizottsága vizsgálta, megállapításait a Boeing és a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szakembereinek meghallgatása után hozta meg.

Ebben a jelentésben a bizottság megkérdőjelezte a 737 MAX-ek korábbi baleseteinek egyik fő okaként megjelölt átesésvédelmi rendszerhez (MCAS) fűződő ellenőrző repülések tisztaságát, mivel a gyártó és a hatóság is előre meghatározta a tesztrepülések végkimenetelét, és befolyásolták a pilótákat.

Átadásra váró MAX-ok a seattle-i Boeing Field-en (Fotó: Reuters)

A jelentés egy névtelen szivárogtatót is említ, aki azt állította, a Boeing szakemberei a gyakorlatok előtt azt ismételgették a pilótáknak, hogy „ne felejtsék el a kapcsolót”.

A „súgás” miatt a szimulált veszélyhelyzetre a pilóták reakcióideje 4 másodperc volt, míg egy ettől független másik tesztrepüléskor, amikor nem tudták előre, mire készüljenek, 16 másodpercet mértek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A bizottság több belsőstől származó információra hivatkozva azt is megállapította, hogy az FAA és a Boeing összejátszottak. A hivatal vezetése még az értékelés előtt közreműködött a gyártóval a 737 MAX képzési és tanúsítási elvárásainak meghatározásában.

A Boeing a hírre reagálva közölte, komolyan veszi a bizottság megállapításait, és a teljes anyagot tüzetesen átvizsgálják. Az FAA szerint viszont a jelentésben több megalapozatlan vád is szerepel. Közölték továbbá, hogy a 737 MAX mindkét katasztrófájához vezető hibákat feltárták és kijavították.

Az Egyesült Államok Képviselőházának illetékes bizottsága a múlt hónapban egyhangúlag elfogadta a repülőgépek ellenőrzéséről és jóváhagyásáról szóló szabályok szigorítását. Emellett nagyobb védelmet biztosítanak a szivárogtatóknak.

Az FAA egy hónapja oldotta fel a 737 MAX repülési tilalmát az Egyesült Államokban, egyben meghatározta, hogy milyen módosításokat kell végrehajtani a már legyártott gépeken és a pilóták képzésében.