Távozó légitársaságok – nem bombabiztos Ferihegy címmel jelent meg cikk a mai Magyar Nemzetben Ferihegyről. A Magyar Nemzet cikke szerint aláássa a nemzeti légikikötő biztonságának megítélését, hogy a legnagyobb feljogosított cég alulképzett, éhbérért foglalkoztatott emberekre bízza a csomagok biztonsági átvilágítását. Az EU többször figyelmeztette a magyar hatóságokat a biztonsági hiányosságokra, s emiatt több légitársaság elhagyta vagy elhagyni készül Ferihegyet – írja a Magyar Nemzet.
Ismét kormányszinten alkudoznak a Malév megmentéséről – írja az MFOR.hu
A magyar kormány olyan megoldást keres a Malév problémáinak megoldására, amely megfelel a magyar és az uniós jogszabályoknak, ebben a szellemben tárgyal a nemzeti légitársaság jelenlegi tulajdonosaival.
A Pénzügyminisztérium fontosnak tartja a Malév működési feltételeinek biztosítását – mondta Pichler Ferenc, a PM szóvivője az MTI kérdésére pénteken.
Utalt arra, hogy a jelenlegi válságban a nemzeti légitársaságok is nehéz helyzetben vannak. Hozzáfűzte: folynak a magyar és az orosz kormány képviselői között a tárgyalások, de többet „nem mondhatok”. A szóvivő annyit tett hozzá: „…minden tekintetben a hatályos törvényeknek és az európai uniós szabályoknak megfelelően járunk el.”
Visszaveszi a Malévot az állam?
A szóvivő nem erősítette meg a Magyar Hírlap pénteki számában megjelent információt, amely szerint a magyar és az orosz állam mintegy 150 millió euróval, mintegy 40 milliárd forinttal segítené ki a magyar nemzeti légitársaságot, aminek fejében a magyar állam tulajdont szerezne a Malévban.
Kamarás Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója az MTI-t korábban arról tájékoztatta, hogy a pénzügyminiszter határozatára felfüggesztették az orosz Vnyesekonombanknál a Malév privatizációjának kapcsán vállalt és még meglévő 32 millió euró garancia behajtását. A felfüggesztést a légitársaság tőkehelyzetének rendezéséről folyó magyar-orosz kormányközi tárgyalások indokolták.
Az MNV 2009 májusában hívta le a még fennálló, összesen 32 millió euró bankgaranciát azt követően, hogy az orosz bank a Malév tartozásai fejében 2009 februárjában lekért négymillió eurót nem fizette meg.
11 milliárdos mínusz
A Vnyesekonombank a Malév 2007 elején történt eladásakor nyújtott bankgaranciát az akkori vevőnek, Borisz Abramovics orosz üzletember kisebbségi tulajdonában lévő AirBridge Zrt.-nek a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítésére.
A garantőr bank azóta a Malév közvetett kisebbségi tulajdonosa lett, miután a Malév közel 100 százalékát birtokló AirBridge Zrt.-ben az orosz bank megvette az orosz üzletember 49 százaléknyi részvényét. A tulajdonosváltással – az akkori közlés szerint – a Malév stratégiai partnerévé vált az Aeroflot orosz légitársaság.
A Malév 2008-ban 10,7 milliárd forintos üzemi szintű veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, 2009 első félévi adatokat még nem közölt.
Forrás:
http://www.mno.hu/portal/659281
http://www.mfor.hu/cikkek/Ismet_kormany … rol__.html