A hiányzó szabályozás miatt helyből fel- és leszállni képes (VTOL) légijármű helyett hagyományos felépítésű, de változatlanul elektromos meghajtású gép fejlesztésére koncentrál a Beta Technologies.

Az amerikai székhelyű vállalat a légitaxi-projektje részeként már évek óta tesztel egy merevszárnyú, elektromos repülőgépet, amely a most bejelentett a CX300 típus alapja lesz – írja a Flightglobal.

A Beta szerint a hagyományos felépítésű repülőgépek tanúsítási folyamata jól bejáratott, így a tisztán elektromos repülés kereskedelmi forgalomban történő megjelenéséhez jelenleg ez tűnik a leggyorsabb útnak.

A szakértők véleménye alapján ezek ráadásul, szemben az eVTOL-okkal, használhatják a meglévő infrastruktúrát, például a reptereket, illetve minden további nélkül beilleszthetők a mostani légiforgalmi rendszerbe is.

A Beta CX300-as elektromos repülőgépe (Forrás: Beta Technologies)

Mivel a prototípus már bekerült az FAA jóváhagyási folyamatába, így a Beta reményei szerint a CX300-as 2025-ben megszerezheti a típustanúsítványt, és az ügyfelek még abban az évben megkaphatják első példányaikat is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A típusra már három megrendelő is bejelentkezett. Az Air New Zealand 3 példányra tett szándéknyilatkozatot, a helikoptereket üzemeltető Bristow Group 50 darabra fizetett előleget, míg a biotechnológiával foglalkozó United Therapeutics egyelőre ismeretlen számú CX300-asra adott le rendelést.

Az eVTOL fejlesztéséhez használt, hagyományos felépítésű prototípus az elmúlt évek során már 40 700 kilométert tett meg, ebben voltak hosszútávú repülések is a cég vermonti központja és Arkansas, illetve Kentucky között.

A hagyományos és eVTOL közötti különbségek (Forrás: Beta Technologies)

A vállalat egyelőre nem hozta nyilvánosságra a CX300-as műszaki paramétereit, azonban a képek alapján az ALIA-250-es eVTOL alapjaira épül, így várhatóan 15 méteres szárnyfesztávolsággal rendelkezik majd, és a pilótán kívül 5 utast szállíthat. Tulajdonságai alapján a regionális személy- és áruforgalomban, illetve egészségügyi repüléseknél is hasznosítható.

Bár az eVTOL-ok légialkalmassági tanúsítási előírásainak kidolgozása és az üzemeltetésükhöz szükséges infrastrukturális, valamint légiforgalmi rendszerek kiépítése várhatóan hosszabb időt vesz még igénybe, a Beta egyelőre nem tett le ennek fejlesztéséről sem.

A CX300-assal párhuzamosan ugyanis továbbra is dolgozik a 465 kilométeres hatótávolsággal rendelkező, helyből fel- és leszálló légitaxiján, amelynek típustanúsítását 2026-ra szeretnék megszerezni. Az ALIA-250-es egy tolólégcsavarral és 4 emelőlégcsavarral rendelkezik, melyek a szárnyakra szerelt egy-egy tartó két végén kapnak helyet.