Hamarosan megszülethet a megállapodás arról, hogy a Qatar Airways 30 darab Boeing 787-est és 777-est vásárol. Az ügylet elemzők szerint jót tenne a 777-es gyártósorának, amely rendeléshiánnyal küzd. A napokban az is kiderült, hogy a katari légicég és a British Airways a téli menetrendtől szorosan együttműködik majd: elhelyezik a másik járatszámát több járatukon, a két központjuk között pedig összehangolják a működést.

A Qatar Airways egyik Boeing 787-8 Dreamliner repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Qatar Airways egyik Boeing 787-8 Dreamliner repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)

Bár egyik fél sem akarta kommentálni, a Bloomberg hírügynökségnek névtelenséget kérő források azt mondták: közeledik a Boeing és a Qatar Airways szerződéskötése, amelynek értelmében 30 darab 787-est és 777-est rendel a légitársaság.

A listaáron 6,7 milliárd dollárra taksált megállapodás az után születhet meg, hogy az Egyesült Államok a napokban jóváhagyta több tucat F-15-ös katonai repülő eladását néhány arab államnak, köztük Katarnak.

A civil utasszállítók megrendeléséről már a júliusi farnborough-i vásáron szeretett volna szerződni a légitársaság. Azonban a katari kormányzat késleltette ezt, így akarva felgyorsítani a katonai gépekre szóló engedélyt – olvasható a Reuters cikkében.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Egy nagy repülőgép-rendelésről Akbar Al-Baker, a légitársaság vezérigazgatója már augusztus végén is beszélt, de akkor konkrétumokat nem említett. Annyi volt tudható, hogy Airbus- és Boeing-gépeket is vásárolnának. A friss hírekkel kapcsolatban a Bloomberg felidézi még, hogy Al-Baker többször hangoztatta: szeretné a 787-esekre szóló, 30 darabos opciót lehívni.

A 777-esekről szóló szerződés kapcsán Richard Aboulafia azt mondta: a gyártó szempontjából nagy szükség volt erre. Ugyanakkor szerinte egy ügyfélnek a jelenlegi piaci folyamatok mellett ez csak akkor érheti meg, ha meglévő, régebbi rendelésének kárára teszi.

Ezzel az Airbus A350-esekre szóló katari megállapodásra célzott a hírügynökség szerint. Mint ismert, az európai gyártó különböző beszállítói problémák miatt küszködik a repülőgépek leszállításának ütemével, a mindig szabad szájú Al-Baker ezt is szóvá tette már.

A Qatar Airways Boeing 777-300ER repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Qatar Airways Boeing 777-300ER repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)


A Bloomberg arra is rámutat, hogy mindkét nagy gyártó igyekszik újabb vevőket találni szélestörzsű gépeinek, mert a használt 777-esek és az A330-asok miatt csökkent az igény újakra, a következő generációs gépek gyártósorai pedig hosszú évekre előre elfoglaltak.

Ugyanakkor a 787-esek gyártási rátáját növelhetik is, ha érkeznek új rendelések – erről beszélt korábban a Boeing egyik illetékese. Hozzátéve, hogy a 777-esekre mutatkozó gyér érdeklődés miatt azt is vizsgálják, szükséges-e tovább csökkenteni ennek előállítási ütemét.

Ugyanis mint a hírről beszámoló aero.de felidézi, a jelenlegi havi 8,3 darabról jövőre 7-re csökkentik a 777-esek összeszerelését, 2018 végétől pedig csak 5,5 darab készül el majd havonta, mert az új generációs X-változatokra való átállásig nincs elég megrendelés.

A Bloomberg közlése szerint évente negyven-ötven darabot kellene eladni a 777-esekből, hogy fenntartható legyen a jelenlegi gyártási ütem, de az idén csak nyolc új megrendelés érkezett eddig.

Szoros brit-katari együttműködés

Akbar Al-Baker és Willie Walsh a Qatar Airways oneworld csatlakozásakor tartott rendezvényen. (Fotó: oneworld) | © AIRportal.hu

Akbar Al-Baker és Willie Walsh a Qatar Airways oneworld csatlakozásakor tartott rendezvényen. (Fotó: oneworld)

Október 30-án lép életbe az úgynevezett joint venture-megállapodás a Qatar Airways és a British Airways között. A Financial Times beszámolója szerint a két légitársaság összehangolja a London és Doha közti járatokat, közösen kezelik a bevételeket és nyereséget.

Emellett a két központi repülőtéren túl számos járatra code-share-megállapodás is vonatkozik. A British jegyeket fog eladni Közép-Ázsia, Afrika és a Közel-Kelet városaiba közlekedő Qatar-járatokra, utóbbi pedig a brit légitársaság európai hálózatának több kiemelt célállomására értékesít majd saját helyeket.

A lap internetes kiadása idézi John Strickland szavait: az elemző szerint a megállapodás fő értéke az, hogy közösen tervezhetik és árazhatják be a kapacitásokat Dohán keresztül. Hiszen, teszi hozzá, így a British jobb ázsiai lefedettséget kap a Qatar-járatokkal.

Ezen kívül az ügylet erősíti pozíciójukat a versenytársak – például az Emirates és a Qantas, illetve az Etihad és a Virgin Australia – hasonló megállapodásaival szemben.

Mint ismert, a Qatar augusztus elején a British Airwayst is birtokló IAG holdingban 20 százalékra növelte tulajdonrészét.

Cikkajánló Kipróbáltuk a Qatar Airways vadonatúj Airbus A350 XWB-jét

Az Airbus és a Qatar Airways meghívásának köszönhetően elsők között próbáltuk ki az új Airbus A350 XWB repülőgépet, melyet az európai repülőgépgyártó december 22-én, a franciaországi Toulouse-ban adott át a Qatar Airways-nek, a típus első üzemeltetőjének.