Egy máltai közvetítőcégen, valamint egy nem működő tádzsikisztáni légitársaságon keresztül került három, használt Airbus A319-es a szankciók által sújtott Irán nemzeti légitársaságához.

A közel-keleti ország állami légitársasága, az Iran Air az amerikai szankciók miatt nem vásárolhat nyugati gyártású kereskedelmi repülőgépeket. Emellett Kína is bejelentette, hogy a nemzetközi konfliktusok elkerülése végett nem értékesíti az állami gyártó, a COMAC termékeit az ország egyetlen légitársaságának sem.

Azonban úgy tűnik, az Iran Air talált valamilyen kiskaput, sajtóértesülések szerint ugyanis közvetítőkön keresztül három keskenytörzsű, használt Airbus A319-est is sikerült beszerezniük.

Illusztráció: Az Iran Air egyetlen átvett A321-ese (Forrás: Airbus)

Az MSN 1654, 1679 és 1753-as gyártási számú gépeket 2002 januárja és júniusa között adta át a gyártó az Avolon lízingcégnek, amely a Zhejiang Airlinesnak, az Air Chinanak, majd a Rossiyának adta őket bérbe.

Ezt követően 2016-ban a három Airbust együtt vásárolta meg a máltai bejegyzésű Hyperion Aviation, első sorban üzleti charterjáratokkal és repülőgép bérbeadással foglalkozó cég. Ekkor a repülőgépek máltai lajstromjelet kaptak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az egyik A319-es 2016. augusztus 17-én még az orosz Rossiya légitársaság színeiben, de már a 9H-MCS lajstromjellel érkezett Ferihegyre karbantartásra.

A három gép közül legalább egyet (9H-MCS) Budapesten, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a Lufthansa Technik Budapest javította és a gép Budapesten, a karbantartást követően került átlajstromozásra a tádzsik, „EY-” lajstromba.

Emiatt iráni források azt írták, hogy a közvetítésben magyar cégek is közreműködtek, de erre vonatkozóan azonban semmilyen adat nem lelhető fel a flottamozgásokat követő internetes adatbázisokban.

A máltai Hyperion Aviation egy nem működő, repülőgépekkel nem rendelkező tádzsikisztáni légitársaság, az Asia Sky Lines részére értékesítette az Airbusokat 2018 februárjában.

A cég csak papíron létezik, soha egyetlen járatot sem teljesített, a különböző internetes oldalakon pedig csak egy gépükről, ez EY-332 regisztrációt viselő An-32-esről lelhető fel egy 2017-ben Szudánban készült fotó.

Ugyanakkor feltehetőleg az iráni továbbadás gyanújának elkerülése végett a három A319-es tádzsik, EY-557, EY-558 és EY-559 lajstromjelet kapott és mintegy egy évig tárolták a repülőgépeket valahol.

A gépeket a legfrissebb információk szerint viszont 2019 elején már át is repülték új bázisukra, az Irán északnyugati részén található Mashhadba, ezt követően pedig a napokban állhatnak kereskedelmi forgalomba.

Irán trükközése és jogi kiskapuk után való kutatása egyáltalán nem meglepő, mivel az amerikai szankciók 2016-os feloldását követően az ország állami légitársasága rohamléptekben vágott neki elöregedett flottája megújításának.

Az ügyletek részeként az európai Airbustól száz, a Boeingtől nyolcvan, az ATR-től pedig húsz gépet rendeltek. Ezek jó része azonban a szankciók 2018 augusztus 6-i újbóli életbe léptetéséig nem érkezett meg az országba.

Mindössze egy A321-est, két A330-200-ast és tizenhárom ATR 72-est vehettek át, a cég gépparkjának helyzete ezekkel csak kis mértékben javult, az alkatrészellátással kapcsolatos gondok pedig továbbra is fennállnak.

Azért, hogy legalább néhány fiatalabb repülőgépet még kaphasson, egészen 2018 végéig lobbizott sikertelenül az Iran Air, valószínűleg ezt követően döntött a használt gépek nem teljesen szabályos beszerzéséről.

A helyi hatóságok ugyanakkor szembe menve az amerikai kormányzat döntésével az elmúlt héten zöld utat adtak minden, az országban bejegyzett légitársaság számára, hogy külföldről importáljon gépeket – írta meg a Mehr News.