A kínai állami repülőgépgyártó vállalat, a COMAC bejelentette, nem hajlandó gépeket értékesíteni Iránba, mert az ütközne a nemzetközi szabályokkal. Eközben az oroszok a Superjetet próbálják úgy átalakítani, hogy az USA ne gátolhassa, hogy a közel-keleti országnak értékesítsék.

A kínai állami cég két típusa, a leendő COMAC C919 és az ARJ21 regionális repülőgép viszonylag jól helyettesíthetné az Airbustól és a Boeingtól megrendelt, az újból bevezetett szankciók miatt nem átvehető keskenytörzsű gépeket.

A csuhaji légiszalonon azonban Zhao Yuerang, a COMAC alelnöke kijelentette:
a gyártó nem tud repülőgépeket értékesíteni Iránba, nem tárgyalnak az ország légitársaságaival.

ARJ21-es regionális gép (Forrás: COMAC)

Kijelentését azzal indokolta, hogy meg kell felelniük saját országuk előírási mellett az amerikai Pénzügyminisztérium előírásainak is.

Utóbbi hivatal pedig a nemrég Iránnal szemben újra életbe léptetett szankciók keretében visszavonta az ország engedélyét arra, hogy olyan repülőgépeket vásároljon, amelyek 10 százaléknál nagyobb arányban tartalmaznak amerikai részegységeket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ennek hiányában az Iran Air a Boeing, az Airbus és az ATR mellett a kínaiakkal való szerződéskötésről is kénytelen lemondani, mivel az ő repülőgépeik sem felelnek meg ennek kritériumnak – írja a Reuters.

Mint arról nemrég beszámoltunk, a szankciók tekintetében az Európai Unió jelenleg is próbál dűlőre jutni az USA-val, hogy a két európai gyártó a már megkötött szerződéseket teljesíthesse, és ezáltal az Iran Airnek ne kelljen lemondani flottájának legalább részleges modernizálásáról.

A Boeingnek azonban minden bizonnyal ugrott a nagy közel-keleti üzlet.

Oroszországból érkezhet a részmegoldás

Már egy ideje ismert, hogy az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorciumnál (UAC) a tervezőasztalon van a Szuhoj Superjet SSJ-100-asnak egy olyan variánsa, amely kevesebb mint tizedében tartalmaz amerikai részegységeket.

Ha ezt sikerül megvalósítani, a közel-keleti országgal nem túl barátian bánó Trump-kormány már nem tudná megakadályozni az üzletet.

Forrás: Szuhoj

Ennek köszönhetően az új, „SSJ-100R” verzióra az orosz konzorciumnak áprilisban mindjárt két iráni vevőt is sikerült találni, az Iran Aseman Airlines és az Iran Air leányvállalataként működő Iran Airtour húsz-húsz példány vásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot.

A Reuters SSJ-100-assal kapcsolatban feltett kérdésére Viktor Kladov, az UAC anyavállalat Rostec nemzetközi együttműködésért felelős igazgatója csak kitérő választ adott, mondván:
Ez egy érzékeny kérdés, amivel nem szeretnénk veszélyeztetni a teljes Superjet-programot.

A maximum 108 utas befogadására alkalmas Superjet azonban nem oldja meg az Iran Air hosszútávú, szélestörzsű repülőgépflottájának elavultságával kapcsolatos problémákat, hosszú nemzetközi járatokat nem lehet vele teljesíteni.

A rendelés még korántsem biztos, még csak szándéknyilatkozat szinten tart, és ha Irán átveheti az európai gépeket, akkor minden bizonnyal csak a magánkézben lévő Aseman Airlines kér az orosz típusból.