A kínai állami repülőgépgyártó vállalat, a COMAC bejelentette, nem hajlandó gépeket értékesíteni Iránba, mert az ütközne a nemzetközi szabályokkal. Eközben az oroszok a Superjetet próbálják úgy átalakítani, hogy az USA ne gátolhassa, hogy a közel-keleti országnak értékesítsék.

A kínai állami cég két típusa, a leendő COMAC C919 és az ARJ21 regionális repülőgép viszonylag jól helyettesíthetné az Airbustól és a Boeingtól megrendelt, az újból bevezetett szankciók miatt nem átvehető keskenytörzsű gépeket.

A csuhaji légiszalonon azonban Zhao Yuerang, a COMAC alelnöke kijelentette:
a gyártó nem tud repülőgépeket értékesíteni Iránba, nem tárgyalnak az ország légitársaságaival.

ARJ21-es regionális gép (Forrás: COMAC)

Kijelentését azzal indokolta, hogy meg kell felelniük saját országuk előírási mellett az amerikai Pénzügyminisztérium előírásainak is.

Utóbbi hivatal pedig a nemrég Iránnal szemben újra életbe léptetett szankciók keretében visszavonta az ország engedélyét arra, hogy olyan repülőgépeket vásároljon, amelyek 10 százaléknál nagyobb arányban tartalmaznak amerikai részegységeket.

Hirdetés

Ennek hiányában az Iran Air a Boeing, az Airbus és az ATR mellett a kínaiakkal való szerződéskötésről is kénytelen lemondani, mivel az ő repülőgépeik sem felelnek meg ennek kritériumnak – írja a Reuters.

Mint arról nemrég beszámoltunk, a szankciók tekintetében az Európai Unió jelenleg is próbál dűlőre jutni az USA-val, hogy a két európai gyártó a már megkötött szerződéseket teljesíthesse, és ezáltal az Iran Airnek ne kelljen lemondani flottájának legalább részleges modernizálásáról.

A Boeingnek azonban minden bizonnyal ugrott a nagy közel-keleti üzlet.

Oroszországból érkezhet a részmegoldás

Már egy ideje ismert, hogy az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorciumnál (UAC) a tervezőasztalon van a Szuhoj Superjet SSJ-100-asnak egy olyan variánsa, amely kevesebb mint tizedében tartalmaz amerikai részegységeket.

Ha ezt sikerül megvalósítani, a közel-keleti országgal nem túl barátian bánó Trump-kormány már nem tudná megakadályozni az üzletet.

Forrás: Szuhoj

Ennek köszönhetően az új, “SSJ-100R” verzióra az orosz konzorciumnak áprilisban mindjárt két iráni vevőt is sikerült találni, az Iran Aseman Airlines és az Iran Air leányvállalataként működő Iran Airtour húsz-húsz példány vásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot.

A Reuters SSJ-100-assal kapcsolatban feltett kérdésére Viktor Kladov, az UAC anyavállalat Rostec nemzetközi együttműködésért felelős igazgatója csak kitérő választ adott, mondván:
Ez egy érzékeny kérdés, amivel nem szeretnénk veszélyeztetni a teljes Superjet-programot.

A maximum 108 utas befogadására alkalmas Superjet azonban nem oldja meg az Iran Air hosszútávú, szélestörzsű repülőgépflottájának elavultságával kapcsolatos problémákat, hosszú nemzetközi járatokat nem lehet vele teljesíteni.

A rendelés még korántsem biztos, még csak szándéknyilatkozat szinten tart, és ha Irán átveheti az európai gépeket, akkor minden bizonnyal csak a magánkézben lévő Aseman Airlines kér az orosz típusból.