Másokhoz hasonlóan a három legnagyobb kínai légitársaság kompenzációt követel a Boeingtől a 737 MAX-ek kiesése miatt, ám a lépésnek vélhetően köze van a két ország közötti kereskedelmi háborúhoz is.

A Reuters a kínai állami tévé információira hivatkozva azt írta, hogy az Air China, a China Southern és a China Eastern is bejelentette kártérítési igényét a Boeing felé a MAX-ek kiesése, valamint a példányok átadásának csúszása miatt. A három légitársaság összesen 53 darab MAX-ot üzemeltet(ne) és összesen 79-et rendeltek eddig.

Mindezt nem nagyon lehet elválasztani a két ország között egyre mélyebbre süllyedő kereskedelmi háborútól, az Egyesült Államok kormánya legutóbb újabb 200 milliárd dollár értékű kínai importra vetett ki büntetővámot, és Kína is hasonló lépésre készülhet.
Forrás: Boeing
Li Hsziaocsin légiközlekedési szakértő a hírügynökségnek azt mondta, Kína volt az első ország, amely a földre parancsolta a MAX-eket az Ethiopian gépének katasztrófája után, az országban összesen 96 ilyen típusváltozat repült, a teljes flotta mintegy 4 százaléka. A légialkalmassági engedélyek visszavonása miatt a társaságokat átlagosan napi szinten 14,5 ezer dollár veszteség éri gépenként, és további károkat okoz, hogy a kisebb kapacitás miatt a vártnál alacsonyabban bővül az utasforgalom.

A három nagy kínai légitársaság a Bloomberg múlt heti jelentése szerint együtt lobbizik majd a Boeingnél a kártérítés megítéléséért. Mellettük eddig a Turkish Airlines, a Ryanair, a United és a Flydubai jelezte, hogy kompenzációra tart igényt.

A hírrel kapcsolatos, hogy a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) csütörtökön ül össze Dallasban több ország légügyi hatóságával, hogy áttekintsék a Boeing által elvégzett módosításokat.

Mivel Kína és Európa saját légiiparral rendelkezik, saját maguk is átnézik majd a változtatásokat, függetlenül attól, hogy FAA feloldja-e a repülési tilalmat, vagy sem. Hasonló lépést jelentett be a héten Indonézia is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.