Hat használt Il-114-100-as vásárlására tett ajánlatot az orosz Yakutia Airlines, amely már korábban is érdeklődését fejezte ki a típus iránt.

Il-114-100 a moszkvai MAKS kiállításon 2007-ben (forrás: Wikipedia)

A TASSz hírügynökség értesülése szerint a jakutföldi Yakutia Airlines hat, előző generációs, korábban Üzbegisztánban repült Il-114-100 típusjelzésű gép megvásárlására jelezte szándékát.

A hat regionális gép 2006 és 2012 között gördült le a gyártósorról, szárnyukon kanadai eredetű Pratt&Whitney PW-127H gázturbinákkal.

A -100-as típusváltozat viszonylagos népszerűségét ezeknek az erőforrásoknak köszönheti. A kevés üzemeltető többsége ugyanis inkább a megbízhatóbbnak ítélt nyugati hajtóművet választotta az orosz Klimov TV7-117S turbinák helyett.

Vlagyimir Gorbunov, a Yakutia vezérigazgatója elmondta, az orosz állam támogatását kérték az ügylet lebonyolításához, mivel a sarkköri területek kiszolgálásához a hat gép áthidaló megoldás lehetne, amíg el nem kezdődik a modernizált Il-114-300-as gyártása.

Hirdetés

Elképzeléseik szerint a KrasAvia légitársasággal közösen üzemeltetnék a gépeket, amelyeket valamelyik orosz állami lízingcég vásárolna meg és importálna számukra.

Gorbunov hozzátette, a teljes beszerzés költsége körülbelül 50 millió USA-dollár lenne, pótalkatrészekkel, szimulátorokkal együtt.

Mint arról beszámoltunk, a jakutföldi Yakutia Airlines vizsgálja a sorozatgyártásra készen álló, de jelenleg vevő hiányában nem gyártott Iljusin Il-114-300-as regionális gépek vásárlásának lehetőségét is.

A cég a kiöregedő, naptári üzemidejük végéhez közeledő Antonov An-24-eseinek leváltására keres alkalmas gépeket, amelyek sarkvidéki, sok esetben extrém körülmények között is üzemeltethetők.

Nem volt sikeres az orosz-üzbég közös vállalkozás

Az Il-114 első változata 1990-ben teljesítette első repülését, a típust eredetileg a kiöregedő Il-14-esek leváltására szánták.

A sorozatgyártást 1998-tól az üzbegisztáni Taskentbe szervezték ki nemzetközi együttműködés részeként, a gépekre azonban alig mutatkozott kereslet.

Az üzem 2012-es bezárásáig mindössze nyolc utasszállító szériapéldány készült el, ebből hat maradt Üzbegisztánban az ország nemzeti légitársaságánál.

Aztán 2015-ben orosz politikai döntés alapján vették elő ismét a típust az Egyesített Repülőgépipari Konzorciumnál (UAC), és modernizálták Il-114-300 néven.

A tervek szerint ez a változat valamikor a 2020-as években állhat kereskedelmi forgalomba, amennyiben nem kerül jelentős csúszásba a program.

Az Uzbekistan Airways 2018-ban leállította Il-114-eseit, mivel a növekvő utasforgalom már lehetővé tette, hogy Airbus A320-asokat üzemeltessenek helyettük.

Hirdetés