A BOC Aviation lízingcég bejelentette, hogy hat új Airbus A321neo finanszírozásáról állapodott meg a Wizz Airrel, visszlízing formájában.

A Bank of China-csoporthoz tartozó lízingcég közlése szerint a Pratt & Whitney PW1100G-JM hajtóművekkel felszerelt repülőgépek 2020-ban és 2021-ben érkeznek a diszkont légitársaság flottájába.

A BOC Aviation a világ egyik legnagyobb lízingcége, jelenleg 567 repülőgépet tulajdonol, menedzsel, beleértve a megrendelt, de még át nem vett példányokat is. A cég 40 országban 92 légitársaság számára nyújt szolgáltatást.

Amint korábban megírtuk, Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a napokban azt nyilatkozta, hogy jövő júniusig 22 repülőgépet vesz át a légitársaság az Airbustól.

Az elmúlt hetekben ezzel kapcsolatban olyan piaci pletykák láttak napvilágot, hogy koronavírus-járvány okozta válság miatt több finanszírozó visszalépett a Wizz új gépeinek finanszírozásától.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Váradi április második felében azt mondta, a Wizz megrendelt gépeinek felére új lízingszerződést kellett kötni, alternatív megoldásokat kellett találni.

A Fitch Ratings április 10-i közleményében tudatta, hogy leminősítette a Wizz Airt, a  korábbi BBB helyett BBB- státusra rontotta a légitársaság hosszú távú besorolását, negatív kilátásokkal, tehát újabb leminősítés várható. A lépést a légiközlekedést a koronavírus-járvány miatt globálisan érintő negatív folyamatokkal és a légiutazás iránti bizonytalan kereslettel indokolta a Fitch.

A Wizz Air április közepén jelentette be, hogy 32 régebbi repülőgépét a 2023-as üzleti év végéig fokozatosan visszaadja a lízingbe adónak, ahogy a szerződések lejárnak.

Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a korábban tervezettnél kisebb mértékben bővül a flotta, tehát az átvett új A321neo repülőgépek a régebbi és kisebb A320-asok helyébe lépnek.

A Wizz Air nem rendelkezik egyetlen saját tulajdonú repülőgéppel sem, a teljes – jelenleg 121 gépet számláló – flottáját bérli.

Fotó: AIRportal.hu

Mi is ez a visszlízing?

A visszlízing (purchase-and-leaseback, vagy sale-and-leaseback) ügylet lényege közérthetően, hogy az átvett repülőgépek tulajdonjoga a lízingcéghez (át)kerül, a légitársaság pedig a szerződésben rögzített feltételek mellett, meghatározott időtartamra visszabérli azokat. A gép teljes vételárát a lízingcég finanszírozza.

Lehet ilyen ügyletet kötni már használatban lévő repülőgépekre is, a közelmúltban számos légitársaság élt azzal a lehetőséggel, hogy a saját tulajdonú flottájából több régebbi példány eladásával jusson forráshoz úgy, hogy egyből vissza is bérelte őket.

A visszlízing konstrukció azért jó a légitársaságnak, mert anélkül üzemeltethet nagy számú, új és modern repülőgépekből álló flottát, hogy a cégnek és tulajdonosainak nagy tőkét kellene repülőgépek megvásárlásába fektetni. Tehát a cég pénze nem “áll” a repülőgépekben, vagy nem kell nagy összegű banki hiteleket felvenni a flotta finanszírozására.

A lízingszerződés végén a használt gépek értékesítésére sincs gondja a légitársaságnak, azok visszakerülnek a lízingbeadóhoz. Ha a kapacitásra szükség van, akkor tovább is bérelheti a gépeket, tehát erről az oldalról további rugalmasságot is biztosít az ügylet.

Amennyiben a légitársaság kredit-besorolása kedvező, a finanszírozók alacsonyabb kamatrátával finanszírozzák a repülőgépeket, azaz kedvező lízingdíjak mellett üzemeltetheti flottáját a cég.

További előny, ha a légitársaság egy repülőgépgyártótól nagy tételben és jelentős kedvezményekkel rendel repülőgépeket, majd azt kisebb tételekben, tehát jó esetben a kedvezményes tényleges nettó vételárnál drágábban értékesíti a lízingcégeknek, majd bérli vissza tőle. Így a flottája bővítésével nem kiáramlik, hanem beáramolhat a készpénz a légitársaság kasszájába.

A konstrukció esetén a légitársaságnak rendszeresen (például havonta) bérleti díjat kell fizetnie, amelyet, hasonlóan bármilyen más hitelhez, folyamatosan, határidőre teljesítenie kell. Ha egy légitársaság a teljes, sok gépből álló flottáját lízingeli, akkor ez a rendszeresen fizetendő összeg mindösszesen nagyon nagy is lehet.

Ezeket a díjakat olyan krízishelyzetben is fizetni kell, amikor a bevételek elapadnak, tehát a légitársaság készpénzállománya gyorsabban fogyhat azokhoz a cégekhez képest, amelyek flottájának nagy része vagy egésze saját tulajdonban van. Ha a cég nem tud fizetni, a tulajdonos lízingcég a repülőgépeket lefoglaltathatja.