A Wizz Air jövő júniusig 22 repülőgépet vesz át az Airbustól, és az elsők között fog kilábalni a koronavírus-járvány miatti krízisből, emellett a piaci átalakulás nyertese lesz – mondta el Váradi József vezérigazgató.

Az újraindított járatok is azt mutatják, hogy van igény a piacon, és azt stimulálni lehet, bár a szint nem ugyanakkora, mint a járvány előtt – mondta a Wizz Air vezetője a CAPA légiközlekedési tudásközpont videokonferenciáján. Váradi József szerint jelenleg az eredetileg meghirdetett járatok 10 százaléka közlekedik, és nagyon nehéz most az üzemelés, mert Európában nincs két állam, ahol egyforma szabályok lennének.

Fotó: AIRportal.hu

A versenyfeltételeket pedig csak rontja, hogy az államok különböző támogatásokat nyújtanak a nagyobb légitársaságoknak. Csak a kiválasztottak kapnak támogatást, és ez minden, csak nem fair viselkedés – fogalmazott Váradi József hozzátéve, hogy ez a gyakorlat nem csak piactorzító hatású, hanem a nem hatékony üzemelést is konzerválja, mert a kormányok a hitelekért cserébe nem kérik a cégek átalakítását.

Szerinte az is a folyamatok velejárója, hogy a hatékony, úttörő szerepet vállaló cégek kerülhetnek ki a válságból először, és a nagy, állam által támogatott cégek utoljára.

Az olyan cégek, mint a Wizz Air 1-2 év múlva visszaállnak a járvány előtti szintre, a többieknek 3-4 évbe is telhet ez a folyamat – jegyezte meg.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

A Wizz Air helyzetével kapcsolatban azt mondta, mára Európában a harmadik legnagyobb légitársaság lett tőkepiaci kapitalizáció szempontjából, a flotta mérete pedig tovább bővül.

Szavai szerint jövő júniusig 22 új gép érkezik, és 8 régebbi Airbus A320-ast vonnak ki a flottából, így az aktív gépek száma 135-re emelkedhet. Korábban az Aviation Week konferenciáján azt mondta, több gépük lízingszerződését is újra kell tárgyalni.

A várakozások szerint a flotta átszervezésével 40 gép érkezhet a kelet-közép-európai piacra, ahol rövidesen további bázisokat is nyitnak.

Nyugati irányban a cég Váradi József szerint elsősorban konszolidáció útján jelenhet meg: ha valahol megszűnik egy légitársaság, akkor a helyét részben átvehetik. Ezzel kapcsolatban a vezérigazgató a Bloombergnek azt nyilatkozta, hogy a dél-londoni Gatwick repülőtéren látnak fantáziát egy második Nagy-Britanniai bázis felépítésében.

Mint ismert a Virgin Atlantic és a British Airways is azt közölte a napokban, hogy bezárják bázisaikat a második legnagyobb londoni reptéren. A Gatwicken szintén jelentős szereplő Norwegian pedig a súlyos pénzügyi problémái és a járvány hatásai miatt várhatóan jelentősen csökkenti az üzemméretét. Váradi akkor ruházna be a repülőtéren, ha a megüresedő résidőkből meg tudna szerezni a légitársasága az üzemeléshez szükséges mennyiséget. Ezt természetesen nem bérleti konstrukcióban képzeli el a vezérigazgató.