Kína zéró-covid politikája óriási pénzügyi mínuszba taszította az ország három legnagyobb légitársaságát 2022-ben, és bár a belföldi forgalom visszaépülése jól halad, a nemzetközi még messze van a 2019-es szinttől, a magas üzemanyagárak és makrogazdasági hatások hátráltatják a kilábalást.
Az Air China 5,61, a China Eastern Airlines 5,43, a China Southern Airlines pedig 4,75 milliárd USA-dollárnyi éves veszteséget könyvelt el 2022-ben, amely mindhárom légitársaság esetében az előző évinek a két-háromszorosára nőtt, az utasszállításból származó bevételek jelentős visszaesése miatt.
A szigorú utazási korlátozások feloldásával megélénkülő forgalomnak köszönhetően elemzők arra számítanak, hogy az idei évben már visszatérhetnek a nyereséges működéshez a légicégek, bár a geopolitikai és gazdasági helyzet, valamint a magas üzemanyagárak negatív hatással vannak.
A Reuters idézi a Flight Master adatszolgáltató cég statisztikáit, amely szerint a belföldi járatok száma március közepe óta meghaladja a 2019-est, viszont a Kínába induló és onnan érkező nemzetközi járatoké az utóbbi héten a világjárványt megelőző szint mindössze 30 százalékát érte el, bár ez is jelentős javulás az év eleji 10 százalék körüli értékhez képest.
Egy másik elemzőcég jelentése szerint a légitársaságok arra számítanak, hogy a belföldi utazási kereslet májusra teljesen visszatér a járvány előtti szintre, míg a nemzetközi kapacitás a nyári főszezonra a 2019-es mindössze 40 százalékát érheti el.