Az új jogszabály lehetővé teszi, hogy az orosz légitársaságok lízingelt gépeiket belföldön használják, de azt is, hogy helyi lajstromba vegyék, amivel viszont nemzetközi jogot sértenének.
A nyugati szankciók miatt a lízingcégeknek az Oroszországban lévő, mintegy 10 milliárd amerikai dollár értékű, több mint 500 repülőgépüket március végéig kellene visszavennie. Erre kicsi az esély, mivel az orosz légitársaságok felfüggesztették nemzetközi járataikat, részben a kitiltásuk miatt, részben hogy külföldön ne foglalhassák le a gépeket.
A hétvégén Bermuda és Írország – ahová a legtöbb orosz repülőgép be van jegyezve – közölte, hogy felfüggeszti a gépek légialkalmassági engedélyét, mivel nincs már rálátásuk az állapotukra. Így pedig végképp nem használhatók nemzetközi járatokon.
A most hatályba lépett új oroszországi törvény azonban lehetőséget teremt rá, hogy ezeket belföldi lajstromba vegyék.
Ezzel ugyanakkor nemzetközi jogot sértene az ország, mivel a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szabályai szerint nem lehet egy gép két országban bejegyezve, illetve tilos őket átregisztrálni a másik fél beleegyezése, és törlési igazolás nélkül.
Az oroszok szerint ezzel a jogszabállyal tudják biztosítani a légiközlekedés zavartalan működését, és bár nem kötelezi a légicégeket az átregisztrálásra, csak lehetőséget biztosít rá, a belföldi járatok megtartásának most ez a feltétele.
Egy neve elhallgatását kérő forrás a Reutersnek azt mondta, reméli, sikerül elkerülni a gépek orosz lajstromba vételét, mert ez az első lépése lenne a gépek ellopásának, ám ők vissza akarják adni az érintett példányokat a lízingcégeknek.
A Roszaviacija orosz légügyi hatóság kimutatása szerint 776 oroszországi repülőgép van külföldi lajstromban.
A nyugati gyártású, lízingelt repülőgépek orosz (RA-…) lajstromba vételét első sorban az importvámok elkerülése, valamint adminisztrációs és adózási terhek miatt tartották külföldi, első sorban bermudai (VP-B… és VQ-B…), korábban pedig jellemzően ír (EI-…) regisztráció alatt a légitársaságok. Amint korábban megírtuk, az orosz hatóságok évek óta próbáltak változtatni ezen a gyakorlaton, kevés sikerrel.
Korábban a törvény tervezetével kapcsolatban úgy hírlett, a cégek amerikai dollár helyett rubelben fizetnék tovább a lízingdíjakat. Ha a szerződést felmondaná valamelyik lízingcég, akkor egy kormányzati bizottság döntene arról, hogy a repülőgépet visszaadják-e, vagy Oroszországban marad. Ez azonban még az előtt született, hogy Bermuda és Írország visszavonta az oda bejegyzett repülőgépek légialkalmassági engedélyét.