Bemutatta a brazil légierő képviselőinek az első terveket hibrid-elektromos katonai szállítógépéről az Embraer. A STOUT elnevezésű koncepcióról egy kiszivárgott videón kívül egyelőre semmit nem lehet tudni, de később akár polgári forgalomban is megjelenhetne a típus.

Még 2019 decemberében írt alá szándéknyilatkozatot egy új könnyű szállítógép fejlesztéséről a brazil Embraer és az ország hadserege. A koncepcióról nemrég kiszivárgott egy videó, a gyártó pedig elismerte, hogy ehhez a projekthez kapcsolódik, ám több részletet nem árult el a Flightglobal beszámolója szerint.

A STOUT (Short Take Off Utility Transport) elnevezésű gép a brazil fegyveres erők korosodó, 26-38 éves átlagos korú EMB-110 és EMB-120 – katonai elnevezéssel C-95A és C-97 – típusait válthatja le, teret engedve a környezetvédelmi törekvéseknek. Ennek érdekében két hagyományos hajtóműve extra generátorokat kap, amelyek energiával látják el a szárnyak végén lévő elektromos erőforrásokat.

A hibrid meghajtásnál bár nem váltható ki teljesen a hagyományos hajtómű, jelentősen kisebb teljesítményű és fogyasztású változat is elég lehet belőlük ugyanakkora repülőgépre.

Bár az összesen 64 darab EMB-110 és -120 leváltása nagy megrendelést sejtethet, a STOUT fejlesztésének nehézségét a megrendelő speciális elvárásai jelentik, mert az új típusnak többletfeladatok teljesítését is célul tűztek ki.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Illusztráció, a brazil légierő egyik C-95A gépe (Forrás: Wikimedia Commons)

A hibrid gépnek mindössze 1200 méteres, döngölt földfelületű futópályáról is fel kell tudnia szállni, képesnek kell lennie legfeljebb 24 ejtőernyős fuvarozására és arra, hogy ezek ugrást hajtsanak végre a fedélzetéről, valamint palettákra pakolt hadianyagot vagy kisebb járműveket ledobni, de VIP-szállító változat is lenne belőle a videó szerint.

Az eredetileg katonai megrendelésre készült STOUT-tól azt reméli a gyártó, hogy később a civil, kereskedelmi forgalomban is szerepe lehet.

Így a polgári üzemeltetőknek is olcsóbban fenntartható, kisméretű regionális típust kínálhatnának belátható időn belül, a most meglévő és alkalmazható technológiák felhasználásával. A hibrid meghajtás nagy előnye, hogy szükségtelen nagy és nehéz akkumulátor-pakkot szerelni a repülőgépbe, ami növeli a szerkezeti tömeget és csökkenti a szállítható hasznos teher mennyiségét, valamint a hatótávolságot.

Kiszivárgott bemutató videó az Embraer STOUT-ról