Fontos megállapodásokat kötött a napokban a Zero Avia, amely hidrogén-elektromos hajtóművet fejleszt a Dash 8-400-as típushoz, az amerikai United légitársaság pedig 35 millió dollárt fektet be a cégbe, és 50 darab ZA2000-RJ hajtóművet rendelt CRJ gépeihez.

Szándéknyilatkozatot írt alá a De Havilland Canada a nulla károsanyag-kibocsátású meghajtásrendszereket fejlesztő Zero Aviával arról, hogy utóbbi hidrogén-elektromos hajtóműveket készít a gyártó repülőgépeihez.

A megállapodás szerint a De Havilland Canada 50 darab hidrogén-elektromos hajtómű beszerzésére szerzett opciót.

A két cég első körben a Dash 8-400 típus hidrogén-elektromos meghajtásának fejlesztésén és hatósági tanúsításán dolgozik együtt, ehhez a Zero Avia két megawattnál nagyobb teljesítményre képes ZA2000-es rendszerét használnák. A programban a De Havilland egy Dash 8-ast biztosít a berepülési és tanúsítási feladatok végrehajtásához.

Forrás: De Havilland

A zéró kibocsátású hajtásrendszer a közlés szerint új gépekhez (bár egyelőre a Dash 8-asok gyártását határozatlan időre felfüggesztette a De Havilland) is elérhető lenne.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Emellett már forgalomban lévő példányokhoz, a gyártó által jóváhagyott retrofit-programban is rendelhetnének a légitársaságok.

A forgalomba állítást öt éven belül tervezik a felek.

A Zero Avia egy másik megállapodás szerint 35 millió dolláros befektetéshez jutott a United Airlinestól, a 2 és 5 megawatt közötti zéró kibocsátású hajtásrendszere fejlesztéséhez.

A légitársaság 50 darab ZA2000-RJ hajtóművet rendelt meg CRJ regionális gépeihez, és további 50 erőforrásra opciós jogot szerzett az együttműködés révén.

Forrás ZeroAvia

A Zero Avia közlése szerint így már közel 115 millió USA-dollárnyi befektetést sikerült összegyűjtenie a hidrogén-elektromos hajtásrendszerek fejlesztéséhez. A befektetők között van az Alaska Air Group, az Amazon Climate Pledge Fund, az AP Ventures, a Breakthrough Energy Ventures, a Horizons Ventures, a Summa Equity és a Shell Ventures.

A közelmúltban a Zero Avia megállapodott ATR 72-esek hidrogén-elektromos meghajtásúvá alakításáról is az ír ASL Aviationnel.

A Zero Avia ZA600 meghajtásával felszerelt, 500 mérföldes hatótávolságú, 10-20 fő szállítására képes utas- vagy áruszállításra használt kereskedelmi repülőgép a tervek szerint 2024-re készülhet el, 2026-ra a 700 mérföldes hatótávolságú, 40-80 utasférőhelyes turbólégcsavaros, 2028-ra pedig egy regionális sugárhajtású típus forgalomba állítása a cél.