A holland légitársaság és a hajtóműgyártó együttműködésében emissziómentes tesztrepüléseket hajtanak majd végre folyékony hidrogén felhasználásával.
Az erőforrás üzemanyagcellákban lévő folyékony hidrogén felhasználásával állít elő elektromos áramot, amelyet aztán a propellerek meghajtására használnak. A folyamatban keletkező egyetlen kibocsátás a hideg vízpára, így a hagyományos, kerozin alapú motorokhoz képest környezetterhelése akár 90 százalékkal is alacsonyabb lehet.
A két vállalat az első mérföldkőnek egy tesztrepülést tűzött ki, a két, egyelőre nem meghatározott repülőtér közti próba 2026-ban várható. Az optimális légikikötők kiválasztásával párhuzamosan elkezdődik a hatósági engedélyek, valamint az üzemanyag beszerzése. Emellett folyamatosan dolgoznak egyéb, hidrogénüzemű repüléssel kapcsolatos kutatásokon is.
A Zero Avia ZA2000-es hajtóművével a vállalat egyesült királyságbeli központjában eddig földi teszteket végeztek, amelyek a kriogenikus tárolót, az üzemanyag- és meghajtórendszert érintették. Ez a hajtómű olyan, legfeljebb 80 utas szállítására képes repülőgéptípusokon szolgálhat majd, mint az ATR 72-es, vagy Bombardier által tervezett Dash 8-400-as turbólégcsavaros regionális gép.
Ezzel az együttműködéssel a KLM és a Zero Avia konkrét adatokat kíván szolgáltatni a tisztább repülés bevezetéséhez szükséges döntésekhez. A demonstrációs projekt továbbá felgyorsítja a hidrogénüzemű repülőgépek üzemeltetési koncepcióinak kidolgozását. Ezek mellett a KLM és az Air France karbantartással foglalkozó divíziói a hidrogéncellás technológiák karbantartásával összefüggő tudásbázis létrehozásán is dolgoznak.
A KLM célja, hogy fenntarthatóbbá tegye működését, ennek érdekében olyan fejlett műszaki megoldásokat támogat, amelyek segítenek a szektor karbonmentesítésében.
Maarten Koopmans, a KLM Cityhopper ügyvezető igazgatója a partnerséggel kapcsolatban hangsúlyozta: társasága vezető szerepet kíván betölteni a légiközlekedés fenntarthatóbbá tételében, ezért támogat aktívan olyan technológiákat, amelyek motorjai lehetnek a változásnak.