Hosszútávú fapados társasággal és több startuppal is próbálkoznának befektetők az Egyesült Államokban, de nincs könnyű dolguk: 2000 óta minden egyes startup cég eltűnt a piacról.

A most már csődhelyzetben lévő, és mások által irányított új Eastern Airlines alapítói úgy döntöttek, újra megpróbálnak feléleszteni egy másik nagy nevű légitársaságot, a World Airwayst. Terveik szerint Boeing 787-esekkel teljesítenének hosszútávú fapados járatokat, de a statisztika nem mellettük áll.

A CNN összesítése szerint ugyanis 2000-óta egyetlen egy startup cég sem élt meg pár évnél többet, ma egyetlen egy, a 2000-es évek körül alapított légitársaság működik, az viszont annál jobban: a JetBlue.

Ennek legfőbb oka, hogy a három nagy hálózatos légitársaság (American Airlines, United-Continental és Delta Air Lines), valamint a fapados Southwest Airlines a piac 80 százalékát lefedik, a fennmaradó 20 százalékon pedig a jetBlue-n kívül olyan, ma már erős versenyzőknek számító cégek osztoznak, mint a Virgint felvásárló Alaska Airlines, vagy a diszkont Spirit.

Fotó: OneJet Airlines

Csak kisebb cégek vannak, akik találtak némi piaci rést, ők pedig az alacsony olajárat, valamint a növekvő utasforgalmat próbálják meglovagolni. Ezek közé sorolható a JetSuit, amely olyan Embraer ERJ-135-ösöket üzemeltet, amelyeket a nagy cégek méretük miatt kiszórtak, és eredeti áruk 20 százalékárt vásároltak meg a kicsik. Ezt a céget a JetBlue alapítói hozták létre, és a Los Angeles-i térséget szeretnék jobban összekapcsolni úgy, hogy másodlagos, még nem túlzsúfolt repülőtereket használnak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A OneAir azzal próbálkozik, hogy a kisebb repülőterekről a nagyobb központokba szállítja az utasokat, főként olyan légikikötőket céloznak meg, ahol nem, vagy alig van csak szolgáltatás.

Az ő dolgukat nehezíthetik meg az olyan légitársaságok, mint a Norwegian, vagy a WOW Air, amelyek diszkont üzletmenetben teljesítenek járatokat Európába keskenytörzsű gépekkel. De piaci rés így is van elég – állításuk szerint.

Henry Harteveldt, a World Airways feltámasztójának kiötlője azonban sejtelemesen a CNN-nek azt mondta, ezek az új légitársaságok már nem úgy fognak kinézni, ahogyan a mostani légitársaságok. Azt azonban nem fejtette ki, hogy mire is gondol pontosan.