Huszonöt évvel ezelőtt, 1991. december 4-én állt le végleg az egykor dicsőséges napokat megélt légitársaság, a Pan American World Airways, közismert nevén Pan Am. A légitársasággal a Lockerbie-katasztrófa miatt kialakult negatív közgondolkodás és az emelkedő olajár végzett.

Az 1927-ben Floridában alapított cég először Kubába közlekedtetett járatokat, és légiposta-szolgáltatást is nyújtott, aztán az Egyesült Államok legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát. Ebben nem kis szerepe volt annak, hogy a Pan Am folyamatosan fejlesztéseket hajtott végre, olyan, a légiközlekedés világát jelentősen befolyásoló első lépéseket tett meg, amelyek a mai napig meghatározók.

(Fotó: Wikimedia) | © AIRportal.hu

(Fotó: Wikimedia)

Elsőként vezette be például a számítógépes foglalást 1964-ben, a kiszolgáló rendszer a társaság irodaházának – amely az egyik legnagyobb volt a világon akkoriban – a teljes negyedik emeletét elfoglalta. Emellett indító légitársasága volt a Boeing első sugárhajtású utasszállító repülőgépének, a 707-esnek 1958-ban, illetve a máig ikonikus 747-esnek 1970-ben.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A csúcson…

A cégnek még arra is futotta, hogy New Yorkban, a JFK repülőtéren megépítse saját terminálját, amely a Worldport névre hallgatott. Abban a világban, amelyben kizárólag nemzeti légitársaságok voltak, többnyire állami kézben, a Pan Am jelentette AZ amerikai légicéget.

A csúcsot a 60-as évek végén, a 70-es évek elején érte el a Clipper hívójelű fuvarozó, amely úgy hirdette magát, mint a világ legtapasztaltabb légitársasága. Akkoriban 150 gépe 86 útvonalon repült a világ minden lakott kontinensére. A hírnév már a popkultúrába is leszivárgott: a légiutas-kísérők egyenruhája, a pilóták fehér kalapja meghatározók voltak a divatvilágban, a fedélzeten felszolgált étel pedig híresen magas színvonalú volt.

Anyagilag is kimondottan jól ment a cégnek, nem csak üzemi, hanem adózott nyeresége is magas volt, készpénzállománya 1 milliárd dollárra rúgott.

Fotó: Wikimedia | © AIRportal.hu

Fotó: Wikimedia

Az első komoly érvágást a Pan Amnél az 1973-as olajválság okozta, de nemcsak a kerozin drágulása tett be, hanem az utazás iránti igény csökkenése is. A Pan Am ugyanis pont azért fektette számolatlanul a pénz a 747-esek megvásárlásába, mert azzal számolt, hogy a forgalom folyamatosan bővülni fog. Ennek köszönhetően a magas költséggel üzemelő cég nagy túlkapacitást gerjesztett a piacon, e mellé túl sok nagy üzemanyag-fogyasztású gépe volt a flottában.

Tíz év alatt 1 milliárd dolláros tartozásokba verte magát, veszteségei a 350 millió dollárt súrolták, ezért 1972-ben átalakították a társaságot, ennek részeként 25 százalékkal visszavágták az útvonal-hálózatot, és 30 százalékkal csökkentették a fizetéseket.

Mivel versenytársai a monopolhelyzettől való félelem miatt sorra megakadályozták, hogy belföldi járatokat nyisson, inkább megvette a National Airlines-t 1980-ban, ami azonban többet ártott anyagilag, mint használt. Emiatt aztán a Pan Am elkezdte eladni azokat az érdekeltségeit, amelyek nem a fő tevékenységhez kötődtek.

Megpróbálkozott a flotta fiatalításával is a versenyképesség növelése érdekében, rendelést is leadtak A300-as és A320-as Airbusokra, de az A320-asokat végül nem vették át.

…és a mélyben

A Pan Am 103-as járatának felrobbantása után a roncsok Lockerbie városára hullottak. A légiközlekedés egyik legikonikusabb képe a balesetben érintett 747-es pilótafülkéjének roncsa, amely még a levegőben leszakadt a gép törzséről. Vizsgálatok szerint az ebben a roncsban megtalált egyik légiutaskísérő túlélte a zuhanást, de mire a segítség megérkezett, már halott volt.(Fotó: Wikimedia) | © AIRportal.hu

A Pan Am 103-as járatának felrobbantása után a roncsok Lockerbie városára hullottak. A légiközlekedés egyik legikonikusabb képe a balesetben érintett 747-es pilótafülkéjének roncsa. Vizsgálatok szerint az ebben a roncsban megtalált egyik légiutaskísérő túlélte a zuhanást, de mire a segítség megérkezett, már halott volt.(Fotó: Wikimedia)

1988-ban a cég éppen azon volt, hogy javítsa a gépek pontosságát és felújítsa a kabinokat, amikor december 21-én egy terrorista bombát robbantott a 103-as, London-New York járaton, amelynek lezuhanó roncsai a skóciai Lockerbie városára hullottak. Összesen 270-en vesztették életüket, köztük négy magyar.

Mivel az utasok szemében a Pan Am nem számított többé biztonságos légitársaságnak, az igény jelentősen csökkenni kezdett, emellett 300 millió dollárra be is perelték a céget az elhunytak hozzátartozói.

Mivel a Northwest Airlines felvásárlása kudarcba fulladt 1989-ben, az Öböl-háború pedig az egekbe nyomta az olajárat, a Pan Am csődvédelembe vonult. A Delta felvásárolta még rentábilisan működő részeit, és megpróbálkoztak egy újból átszervezéssel, de ez sem volt hatásos: a cég december 4-én végleg beszüntette működését.

Mintegy 7500-an vesztették el állásukat. A Pan Am tolsó kereskedelmi járata a 436-os volt a barbadosi Bridgetownból Miamiba, amelyet egy Boeing 727-essel teljesített. Bár tervek többször voltak arra, hogy felélesszék a légicéget, ezek a mai napig nem jártak sikerrel.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!