A műszaki hiba miatt kiengedett futóművekkel repülő A310-es a bécsi légikikötő megközelítésekor kifogyott az üzemanyagból, és a 34-es futópálya előtti mezőn ért földet, a fedélzeten tartózkodók közül mindenki túlélte a balesetet, de a gép olyan súlyos károkat szenvedett, hogy le kellett selejtezni.

A Hapag-Lloyd D-AHLB lajstromjelű, Airbus A310-304 típusú repülőgépe 2000. július 12-én teljesítette a légitársaság HF 3378 számú járatát Kréta szigetéről Hannoverbe, a fedélzetén 143 utassal és 8 fős személyzettel.

A pilóták a felszálláskor többszöri próbálkozásra sem tudták megfelelően visszahúzni a futóműveket egy műszaki hiba miatt. Ennek ellenére úgy döntöttek, hogy nem szakítják meg az utat, és kiengedett futóművekkel repülnek tovább Németországba.

A megnövekedett légellenállás jelentős plusz üzemanyag-fogyasztást eredményezett, a repülőgép hatótávolságát a személyzet a repülésirányító rendszer számítógépének (Flight Management System – FMS) segítségével igyekezett kikalkulálni, annak ellenére, hogy az nem volt képes kezelni a sztenderdtől eltérő konfigurációt.

A kapitány a légitársaság központjával egyeztetve úgy döntött, hogy elrepülnek Münchenig, ahonnan az utasok egy másik géppel tudják folytatni útjukat az eredeti úti cél felé.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Később nyilvánvalóvá vált, hogy az üzemanyag nem lesz elegendő a bajor főváros elérésére, ezért a kapitány úgy döntött, hogy Bécsben száll le.

A döntést követően mintegy fél órával elvégzett kalkuláció már azt mutatta, hogy a bécsi leszálláskor a tartályokban maradó üzemanyag mennyisége 1,9 tonnára csökkenne, így a szabályok szerint a járatnak a legközelebbi arra alkalmas repülőtéren, az aktuális pozíciótól mindössze 10 percre lévő Zágrábban le kellett volna szállnia.

A személyzet ennek ellenére úgy döntött, hogy folytatja az utat Bécs felé, a légiforgalmi irányítástól egyenes bevezetést kérve a repülőtérre, és amennyiben ez nem lehetséges, felvetették a közelebbi Grazban történő leszállás lehetőségét.

A kapitány az elsőtiszt kétszeri javaslata ellenére sem jelentett vészhelyzetet, pedig ekkorra az üzemanyag mennyisége a kritikus 1,9 tonna alá csökkent.

Forrás: Osztrák vizsgálati jelentés

Néhány perccel később a pilótafülkében elhangzott a kevés üzemanyagra vonatkozó figyelmeztetés, amely egy automatikus szöveges üzenetet küld az ACARS-rendszeren keresztül a légitársaság központja felé, ekkor már csak 1340 kg üzemanyag volt a tartályokban.

Ebben az időpontban a repülőgép Zágrábtól 42 tengeri mérföldre (78 km) északkeletre, Graz-tól 85 tengeri mérföldre (157 km) délkeletre, Bécstől 131 tengeri mérföldre (243 km) volt. A graz-i kitérőt a személyzet elvetette, mert nem voltak náluk a repülőtér megközelítéséhez szükséges térképek.

A személyzet végül üzemanyaghiány miatt vészhelyzetet jelentett, ennek ellenére továbbra is azt állította, hogy várhatóan eléri Bécset, a kapitány arra utasította az első tisztet, hogy ne kérje a repülőtéri tűzoltók riasztását az érkezéshez.

Az A310-es 12 tengeri mérföldre (22 km) volt a bécsi légikikötő 34-es jelű pályájától, amikor az üzemanyag nyomása annyira lecsökkent, hogy mindkét hajtómű leállt, bár ezt követően néhány percre még az első tiszt újra tudta indítani őket.

Forrás: Osztrák vizsgálati jelentés

A repülés utolsó perceiben elmaradt a leszállás előtti ellenőrzőlisták végrehajtása, így azt az üzemmódot sem aktiválták a pilóták, amely az alacsony sebesség mellett szükséges lett volna a gép stabil kormányzásához.

Először a repülőgép bal oldali szárnyvége 660 méterre a futópálya küszöbétől ért le a füves talajra, nem sokkal később a bal oldali főfutó is földet ért és kiszakadt a helyéről.

Az A310-es ezt követően a bal oldali hajtóművön és a jobb oldali főfutón csúszott tovább, a leszállófénysor több oszlopát és navigációs antennákat elsodorva a futópályaküszöb közelében lévő gurulóútnál állt meg, a pályairányra merőlegesen.

A helyszíni felvételek szerint a repülőgép nem szenvedett szerkezeti károkat, de később mégis a leselejtezése mellett döntöttek a törzs alján keletkezett jelentős sérülések miatt.

A fedélzeten tartózkodók közül mindenki túlélte a balesetet, de a vészcsúszdás kiürítés során 26-an könnyebben megsérültek.

A jelentés a futóművek behúzásának meghibásodását egy kisebb karbantartási mulasztásként azonosította, egy nem megfelelően rögzített záróanya lehetővé tette egy csavar fokozatos elfordulását, ez egy 10 mm-es beállítási hibához vezetett, ami megakadályozta a teljes behúzást.

A jelentés szerint a személyzet nem tartotta be az üzemanyag-tartalékokra vonatkozó vállalati előírásokat, továbbá a rendkívüli munkaterhelés és a stressz a helyzettudatosság elvesztéséhez vezetett. Az üzemanyag-tartalékokat kizárólag az FMS segítségével határozták meg, mivel nem voltak tisztában azzal, hogy az nem alkalmazható kiengedett futóművel, erről az Airbus dokumentációja sem adott megfelelő tájékoztatást. Megállapították, hogy a kapitány hibázott, amikor az alacsony üzemanyagszintre vonatkozó figyelmeztetést követően nem szállt le a közeli zágrábi repülőtéren.

A kapitány a baleset után hat hónappal önként elhagyta a légitársaságot, 2004-ben egy hannoveri kerületi bíróság a légiforgalom és mások életének veszélyeztetése miatt hat hónap felfüggesztett börtönbüntetést szabott ki rá.