A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) felmérése szerint a légi utasforgalom folyamatos emelkedésével a legnagyobb igény a közeljövőben a földi kiszolgálókra, légiutas-kísérőkre és az ügyfélszolgálatosokra lesz.
A több mint száz légiipari HR specialista bevonásával készült felmérés megállapításai szerint rövid- és hosszútávon is jelentős bővülésre kell számítani a repüléssel kapcsolatos munkák terén, mert az utasforgalom folyamatos emelkedése újabb munkahelyeket generál.
A felvétel azonban koránt sem egyszerű, a HR-esek csaknem fele azt mondta, gondot okoz neki a toborzás/kiválasztás folyamata, mert nagyon kevés a jól képzett szakember, és az új jelentkezőknek magas a fizetési igénye. A helyzetet pedig tovább nehezíti, hogy a tréningek és továbbképzések minősége is hagy némi kívánni valót maga után. Pedig – jegyzi meg az IATA – ezekre a tréningekre a jelentkezők nagy számban tartanak igényt.
Ezzel kapcsolatban az IATA megemlítette azt is, hogy miután az alapvető számítástechnikai tudás mára alapnak számít, az informatikai helyett inkább az ügyfélkiszolgálással kapcsolatos, valamint a biztonsági továbbképzések lettek a keresettebbek.
Az IATA kutatása megállapította azt is, hogy az önkiszolgáló funkciók (poggyászfeladás, beszállítás, chatbotok) nem szüntetik meg az ügyfélszolgálat, illetve utassal foglalkozó személyzet munkáját, csupán átalakítják azt. 2019-re az előrejelzések szerint a légitársaságok 90 százaléka használt majd valamilyen automatizált folyamatot. Ez a jelenség viszont bár csökkenti a fix asztalokhoz kötött munkaerő számát, de a mobilizált ügyfélszolgálatra ezzel párhuzamosan nagyobb igény lesz.
A digitalizációnak köszönhetően ma már nem a telefonos ügyfélszolgálat a legelterjedtebb, a légitársaságok ma már több ügyet bonyolítanak a Twitteren, így a korábban telefont emelgető kollégák ma a Twitteren keresztül foglalkoznak az utasokkal és ez a trend a jövőben is folytatódik.