A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) európai alelnöke szerint Európa legnagyobb baja, hogy a repülőterei és légi útvonalai már most túlzsúfoltak, a megoldás pedig koránt sem olyan egyszerű, mint elsőre látszik.

Rafael Schvartzmann a szervezet sydney-i közgyűlésén egy háttérbeszélgetésen azt mondta, a világ kapacitáshiányos, túlzsúfolt repülőtereinek fele Európában van, mert a légitársaságok a piac stimulálásaként folyamatosan növelték a kapacitásokat, amelyeket
a repülőterek nem követtek le infrastrukturális beruházásokkal.

Tovább súlyosbítja a helyzetet az IATA szerint az, hogy a repülőterek mellett a légi útvonalak is túlzsúfolttá váltak, mivel az áramlásszervezésért felelős EUROCONTROL alacsony hatékonysággal üzemelteti az útvonalakat, az Európai Unió pedig nem képes az Európai Egységes Égbolt koncepciót valósággá váltani.

Ezért az IATA a felülről jövő kezdeményezések helyett alulról jövő kezdeményezésekkel próbálkozik, ennek része, hogy a kormányoktól légiközlekedési koncepció kidolgozását kérték, Schvartzmann szerint ebben jelentős sikereket értek el.

Illusztráció. (Forrás: IATA.org)

A repülőterek légi oldali zsúfoltságát, kapacitáshiányát azonban ennél sokkal nehezebb lesz megoldani, Schvartzmann szerint elsősorban megfelelő keretrendszer és együttműködés kellene.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Szerinte a repterek privatizációja, vagy a beruházásokba a magántőke bevonása azért nem megoldás, mert a tapasztalataik szerint a magánkézben lévő repülőterek (főleg, ha monopol helyzetben vannak) sokkal magasabb árakat használnak.

Ezzel kapcsolatban megjegyezte azt is, hogy a repülőtéri adók csökkentését szeretnék elérni, mert sokszor pusztán pénzbeszedési céllal vetnek ki adókat.

A problémára Schvartzmann szerint csak részben jelent megoldást a másodlagos repülőterek használata, mivel ezeket a légikikötőket átszállásra nem, csak point-to-point utasforgalomra lehet használni.