A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) friss kutatása szerint a második pénzügyi negyedévben tovább romlott a légitársaság jövedelmezősége, a kerozinárak pedig egy év alatt 40 százalékkal emelkedtek.
A montreáli székhelyű kereskedelmi szervezet adatai azt mutatják, hogy amíg 2017 második negyedévében még átlagosan 10,3 százalék volt a profitmarzs, addig ez a mutató főként a költségek emelkedése miatt idén 7,8 százalékra esett. Jelentős eltérés mutatkozik azonban a régiók között, továbbra is az észak-amerikai cégek produkálják a legnagyobb, 11,2 százalékos marzsot, míg Ázsia-Óceániában ugyanez a mutató mindössze 2,8 százalékon állt. Európában 8,3 százalék az átlagos profitmarzs.
Ez a csökkenés legnagyobb részt a kerozin árának emelkedése miatt van, hiába kötik le opciós ügyletként fél évvel előre a kerozint a légicégek, a drágulást ennél jobban nem tudják kivédeni. A kerozin ára pedig 2014 óta nem látott szintre emelkedtek szeptemberben, a Brent kőolaj hordónkénti ára 80 dollárra, a keroziné 90 dollárra nőtt, 40 százalékkal van magasabban, mint egy éve.
Az emelkedő kerozinárak az IATA szerint már megmutatkoznak a jegyárakban is, az alap jegyár (kiegészítő árbevételek nélkül értendő) is kissé feljebb kúszott, a prémium utasok aránya, illetve a tőlük származó bevétel pedig nem változott a tavalyihoz képest: továbbra is mintegy 5 százalékot, a teljes bevétel 30 százalékát szerzik a cégek ezektől az utasoktól.
Pozitívumként említette az IATA, hogy a kapacitások továbbra sem érik el a keletkező igény mértékét, így a töltöttségi mutatók tovább tudtak javulni, 85,3 százalékos volt a gépek töltöttsége, ami új rekordnak számít, ugyanakkor az árufuvarozásban pont ellentétes a trend, ott 0,9 százalékkal csökkent a load factor.