Megkezdődött az „Intelligent Approach” elnevezésű rendszer bevezetése az amszterdami repülőtéren. Az idő alapú elkülönítéstől kapacitásnövekedést és rugalmasabb működést várnak Schipholon.

Schipol bevezető irányító részlege (Fotó: NATS)

A holland légiforgalmi szolgáltató (LVNL), az angol társszervezettel (NATS) és a technikát biztosító Leidos vállalattal közösen megkezdte az idő alapú elkülönítés tesztüzemének bevezetését az amszterdami Schiphol repülőtéren.

Az eddigi távolság alapú elkülönítést felváltó rendszer várhatóan 2020 végén kezdheti meg éles üzemelését.

Az „Intelligent Approach” alkalmazást a SESAR programban fejlesztették ki. A program dinamikusan számítja ki a szélviszonyoktól függően az optimális elkülönítést az érkező repülőgépek között, és ezt meg is jeleníti a légiforgalmi irányítók képernyőjén.

A rendszer taktikai szinten képes megnövelni a repülőtér kapacitását, különösen szembeszél esetén, amikor a távolságon alapuló elkülönítés csökkenti a leszállások számát.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az „Intelligent Approach” a londoni Heathrow reptéren már 2015 óta üzemel. Itt óránként átlagosan kettő, erős szembeszél esetén viszont 4 repülőgéppel növeli meg a repülőtér kapacitását. Idén a kanadai szolgáltató, a NAV CANADA is bejelentette, hogy Torontóban alkalmazza a rendszert.

Tavaly frissítették a programot, amely azóta tartalmazza a repülőgépek által keltett légörvények legújabb turbulenciakategóriáit, és az elkülönítéseket a futópályaküszöbhöz képest jelöli. Szintén belekerült a futópálya foglaltságát jelző elem, amely néhány repülőtér esetében erősen korlátozza a kapacitást.

Következő fejlesztésként az eddig alkalmazott, méretenkénti turbulenciakategóriák helyett már típusonként határoznák meg a szükséges elkülönítést.

Illetve egy úgynevezett vegyes módot is kidolgoznak majd olyan futópályákra, amelyeket egyszerre használnak fel- és leszállásra is.