A Holland Királyi Légitársaság 95 éve repül Amszterdam és Budapest között, az évforduló alkalmából Marjan Rintel, a KLM-csoport vezérigazgatója Ferihegyre látogatott és villáminterjút adott az AIRportal.hu-nak.

Jelenleg a Budapestről Amszterdamba tartó járaton utazók hány százaléka point-to-point utas, és hány százaléka átszálló?

A 2024. január-augusztus vége közötti időszakban a korábbi trendeknek megfelelő arányokat mértünk:
az utasok mintegy 40 százaléka közvetlenül Amszterdamba utazott, és 60 százalékuk szállt át a légitársaság egy másik járatára.

Melyek a legnépszerűbb célpontok az Amszterdamon keresztül átszálló magyarok körében?

Elsősorban az észak-amerikai célállomások voltak a legvonzóbbak, ez a trend nem változott jelentősen, ugyanis a járvány előtti időszakban is ezek voltak az elsődleges célpontok.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A legtöbben New Yorkba, Orlandóba és Los Angelesbe tartó járatokra szálltak át, a toplistát a KLM dél-amerikai célállomásai egészítik ki: Lima, Aruba, valamint a Karib-térségben lévő Curaçao szerepel még a legkedveltebbek között.

Marjan Rintel (J5), a KLM-csoport vezérigazgatója Ferihegyen, a budapesti járat fennállásának 95. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségen. (Forrás: KLM)

Milyen fejlődési lehetőségeket lát a magyar piacon a KLM? Van-e tervben akár a jövő nyári menetrendben kapacitásbővítés a budapesti útvonalon, akár nagyobb repülőgép (pl. az új A321neo) bevetésével, akár a járatok sűrítésével?

A jövő nyári menetrend összeállítása még folyamatban van, ezért erről részletesebb tájékoztatást egyelőre nem tudunk adni, de hasonló kapacitással számolunk, mint az előző nyáron. Ugyanakkor az aktuális igényekhez igazítjuk majd a felkínált kapacitást.

A jelenlegi tervek szerint a nyári menetrendi időszakban heti két alkalommal közlekednek majd az új Airbus A321neók Budapestre.

Amint korábban megírtuk, a KLM nemrég vette át első Airbus A321neo repülőgépét. A CFM International LEAP-1A új generációs hajtóművekel felszerelt keskenytörzsű kétosztályos, 227 utas (36 business és 191 turista) szállítására alkalmas fedélzeti elrendezéssel áll forgalomba, a Recaro újfajta R1 és R2 típusú üléseivel.

Átvette első Airbus A321neo repülőgépét a KLM

A KLM flottafejlesztési tervei szerint milyen ütemben váltják az alacsonyabb üzemanyag-felhasználású és károsanyag-kibocsátású, illetve halkabb repülőgépek a jelenlegieket?

Az új Airbus A321neók érkezésével kapcsolatban folyamatosan egyeztetünk a gyártóval, hogy azokat milyen ütemben tudja átadni. Ez a lépés azért is kulcsfontosságú számunkra, mert az új generációs, 20 százalékkal alacsonyabb emisszióval üzemeltethető gépekkel először a legidősebb Boeing 737-eseket váltjuk ki.

Összesen 100 példányt rendelt az Air France-KLM az A320neo családból, további 60 darabra pedig opcióval rendelkezik, ezek a gépek a KLM, illetve a Transavia flottájába kerülnek.

Kisfilm a KLM első A321neo gépéről

A regionális járatok esetében az Embraer E190-eseket az újabb, E2-es típusok váltják, ezekből eddig 18 példány érkezett meg Schipholra, és további 7 érkezésére számítunk. A szélestörzsű flotta megújítása is folyamatban van: 5 darab Boeing 787-10 Dreamliner átvételére készülünk, majd 2026-ban érkezhet a KLM flottájába az első Airbus A350-es, amelyekből 50+40 darabot rendelt az anyavállalat.

Ezeket a keskenytörzsű flottához hasonlóan az első időszakban a legidősebb gépek kiváltására használjuk majd. Egy évvel később, 2027-ben érkezik meg az áruszállító Airbus A350F, amelyekkel a Boeing 747-es nyugdíjazása válik lehetővé.

A légitársaság hogyan értékeli a holland kormány legutóbbi javaslatát Schiphol zajcsökkentési céljairól? Milyen intézkedésekkel tudja ezt elérni a légitársaság? 

A KLM több mint száz éve köti össze a világot Hollandiával, és tartja Hollandiát a világ vérkeringésében. Emellett légitársaságunk a gazdaság egyik fontos szereplője. Ugyanakkor a KLM a szűkebb és tágabb környezetével is összhangban szeretne működni, ezért több intézkedést is bevezet a zajcsökkentés érdekében.

Ebben a hónapban a holland kormányzat köztes megoldási javaslatot dolgozott ki, amelynek lényege, hogy az éjszakai órákban 5 ezerrel kevesebb repülőgépmozgást engedélyez [évente – a szerk.], és csendesebb repülőgépek alkalmazását írja elő a hangosabbak kitiltása mellett. Ezen intézkedésekkel az előírásoknál is nagyobb mértékben csökkenthető Schiphol éjszakai zajterhelése.

Miközben a KLM üdvözölte, hogy a kormányzat a légiközlekedési szektor „tisztább, csendesebb és hatékonyabb” elnevezésű kezdeményezésének jelentős részét átvette, aggódunk amiatt, hogy az éjszakai résidők korlátozásával a holland légikikötő fontos légi kapcsolatokat veszíthet el.

Ennek lehetséges hatásait jelenleg is vizsgáljuk. A KLM azonban folytatja flottamegújítási programját, amely a zajszint további csökkenését hozza magával. Emellett bizalommal várjuk az Európai Bizottság döntését a köztes megoldási javaslattal kapcsolatban, mert a jóváhagyással Hollandia továbbra is szoros kapcsolatot tarthat fenn a világgal, miközben figyelemmel leszünk a közvetlen környezetünkre is.