Kanada legforgalmasabb repülőterén is bevezetik az idő alapú elkülönítést, az eddig alkalmazott távolság alapú elkülönítés helyett.

Heathrow bevezető irányító szolgálata (Fotó: NATS)

A kanadai légiforgalmi szolgáltató (Nav Canada) bevezeti az idő alapú elkülönítést a torontói légiforgalmi irányítói központban. Ezzel is próbálják javítani az ország legforgalmasabb repülőtere, a Toronto Pearson működését.

Az angol társszervezettel (NATS) és a technológiát megvalósító Leidos céggel együttműködve szabták át a Heathrow-n már működő, Intelligent Approach nevű rendszert Kanada legnagyobb városának repülőterére.

A rendszer a repülőgépek típusa és az aktuális időjárási viszonyok figyelembe vételével számítja ki az optimális elkülönítési időt.

A program főként erős szembeszél esetén segít fenntartani a repülőtér futópályáinak maximális kihasználtságát, mivel ilyen esetekben a hagyományos, távolság alapú elkülönítés jelentősen csökkenti a leszállási kapacitást.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A széladatokat a repülőgépek fedélzetéről valós időben tölti le a rendszer, ezt kombinálja a legújabb elkülönítési szabványokkal, amiből aztán kiszámolja az legkisebb, még biztonságos időközt. Ezt az adatot a légiforgalmi irányító képernyőjére is kirajzolja, folyamatosan frissülő jelek formájában.

A programnak köszönhetően kedvezőtlen időjárási viszonyok között is fent lehet tartani a légiforgalom biztonságos és hatékony áramlását, ezzel is segítve a repülőtér hatékony működését az egyre növekvő forgalom ellenére.

A rendszert először a világon 2015-ben vezették be a londoni Heathrow repülőterén. A jelenlegi tapasztalatok alapján normál körülmények között 2, míg erős szembeszél esetén akár 4 géppel több szállhat le óránként egy-egy futópályán. Ez több, mint 60%-os javulást jelent a repülőtéri késések esetében.